Εκτύπωση του άρθρου

Faculty Default

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΗΣ

 

 

ΑΝΟΙΞΗ
Μετάφραση: Μαρία Ζερβός
 

                                   

                                   Μα του ανθρώπου η αναπνοή δε θα γυρίσει πίσω...
                                                                 Ομήρου “Ιλιάδα”,  Ραψωδία Ι'                                  

Ο φράχτης εκείνης της αυλόπορτας
Δίπλα, ο σύρτης του τόσο χαλαρά βιδωμένος,

Ή τόσο ελαφρά ασφαλισμένος, το πιο απαλό αεράκι  
Μπορεί να τον ταρακουνήσει, σαν σε σύγχυση.
 
Εκείνη η αυλόπορτα σαν πόρτα στάβλου 
Ο αέρας συνεχίζει να τη σπρώχνει απαλά. 
 
Μετά ακόμα και τα παρτέρια βρίσκονται σε ακινησία
Σαν τον απογευματινό ουρανό.
                                                       Ο Αχιλλέας, πάλι,   

Μου υπενθυμίζει πως το να είσαι ζωντανός
Σημαίνει απλώς το αεικίνητο της αναπνοής,
 
Και όταν αποδράσει ολοκληρωτικά, πέρα από
Το ἕρκος, το μικρό φράχτη της οδοντοστοιχίας—

Κανείς δεν μπορεί να την επαναφέρει. 
Κι όμως το ποίημα, σε μεταγενέστερο χρόνο,
 
Σε άλλο στόμα, ενδέχεται να ζήσει στην αναπνοή. 
Μα πού έχει χαθεί; τα άλογα θρηνούν, 
 
Οι κυματιστές χαίτες τους σαν τις καστανιές
Καθηλωμένες από το χώμα. Και τότε πάλι  

Μέσα στο πιο απαλό αεράκι η αρχαία ανταπάντηση:
Πάνω από το μικρό φράχτη της οδοντοστοιχίας.                                                       

© Poeticanet


George Kalogeris’s most recent book of poems is Guide to Greece, (Louisiana State University, 2018). He is also the author of a book of paired poems in translation, Dialogos (Antilever, 2012), and of a book of poems based on the notebooks of Albert Camus, Camus: Carnets (Pressed Wafer, 2006). His poems and translations have been anthologized in Joining Music with Reason, chosen by Christopher Ricks (Waywiser, 2010). He is the recipient of the James Dickey Prize for Poetry. His next book of poems, Winthropos, is forthcoming from LSU Press in November 2021. He teaches English Literature and Classics in Translation at Suffolk University.

Maria Zervos is a visual artist and poet from Athens currently living and working between the United States and Greece. Her most recent work revolves around an interdisciplinary approach to video, performance, poetry, translation, and drawing in an ongoing negotiation between topos and utopia. Zervos has taught courses at Harvard University as well as at Emerson College in Boston since 2014. She has published three books, DiagnosisHunting, and Peripatetics on her practice and is represented by the Ileana Tounta Contemporary Art Centre. Zervos’s art is part of several collections including the National Museum of Contemporary Art (EMST), Athens.

 

 

 

 


Ημ/νία δημοσίευσης: 10 Απριλίου 2021