Χρήστος Χρυσόπουλος
6 × 4 αποκρίσεις στον Εμίλ Σιοράν
6 × 4 αποκρίσεις στον Εμίλ Σιοράν
Ο καλλιτέχνης που στοχάζεται τα εκφραστικά του μέσα είναι υπόχρεος στον σοφιστή, συγγενεύει οργανικά μ¢ αυτόν. Και ο μεν και ο δε συνεχίζουν, προς διαφορετικές κατευθύνσεις, το ίδιο και το αυτό είδος δραστηριότητας. Έχοντας πάψει να είναι «φύση», ζουν σε συνάρτηση με τη λέξη. Τίποτα το πρωτογενές σ¢ αυτούς: κανένας δεσμός δεν τους συνδέει με τις πηγές της εμπειρίας, καμιά αφέλεια, κανένα «συναίσθημα» […]. Για την πραγματικότητα δεν δίνουν δεκάρα: ξέρουν ότι εξαρτάται από τα σημεία που την εκφράζουν, των οποίων είναι πολύ σημαντικό να είναι κανείς κύριος […] Στη ζωή του πνεύματος έρχεται μια στιγμή, κατά την οποία η γραφή, αναδεικνυόμενη σε αυτόνομη αρχή (principe), γίνεται μοίρα. [1]
1. ΘΕΣΗ ΠΡΩΤΗ «Δεν υπάρχει έργο που να μη στρέφεται κατά του αυτουργού του» (Εμίλ Σιοράν).
1..1 Το ποίημα θα συντρίψει τον ποιητή.
1.2 Το σύστημα, τον φιλόσοφο.
1.3 Το γεγονός, τον άνθρωπο της δράσης.
1.4 Καθετί που λίγο πριν θεωρούνταν χρήσιμο ή ωραίο, φαντάζει αίφνης περιττό και άσχημο και καταστρέφεται χωρίς ενδοιασμό.
-/-
2 ΘΕΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ «Δεν θα δεχτούμε ποτέ την ιστορία» (Εμίλ Σιοράν).
2.1 Εντούτοις, μόλις μιλήσουμε για «ανάμνηση», μας παίρνουν αμέσως στα σοβαρά.
2.2 Λες και η ανάμνηση ισοδυναμεί με την ειλικρίνεια και η ειλικρίνεια με την αλήθεια.
2.3 Κι όμως, ό,τι και να κάνουμε, είμαστε απολύτως καταδικασμένοι σε ανειλικρίνεια έναντι των πράξεών μας.
2.4 Ο λόγος είναι ένα ψέμα σχετικά με τον εαυτό του, αλλά φτάνει στον εαυτό του μόνο ψευδόμενος.
-/-
3 ΘΕΣΗ ΤΡΙΤΗ «Δεν υπάρχει διέξοδος για όποιον βυθίζεται στη φαινομενικότητα» (Εμίλ Σιοράν).
3.1 Ο λόγος που επιτελεί τον σκοπό του (δίχως να ορίζουμε ποιος είναι αυτός), είναι μια πράξη: «θέλω να κάνω», και όχι μια στράτευση στην αλήθεια: «θέλω να πω», ή στην αληθοφάνεια: «ακούστε τι λέω».
3.2 Ορίστε λοιπόν ένα παράδειγμα όπου κάποιος επιχειρεί να πει ψέματα λέγοντας την αλήθεια.
3.3 Αυτό μας επιτρέπει να αποσυνδέσουμε το αληθές από το αληθοφανές.
3.4 Όποιοι διαφωνούν, ανήκουν στην κατηγορία εκείνων των ανθρώπων που, όπως λέει ο Ενρίκε Βίλα Μάτας, «πιστεύουν ότι αν επαναλάβουν χίλιες φορές το ίδιο πράγμα, στο τέλος θα γίνει αληθινό» [2].
-/-
4 ΘΕΣΗ ΤΕΤΑΡΤΗ «Υπάρχει ένας κορεσμός που παρακινεί στην επινόηση μύθων» (Εμίλ Σιοράν).
4.1 Είναι ο ενθουσιασμός που προσηλώνεται σ¢ ένα αφαιρετικό αντικείμενο.
4.2 Αφαιρώ (I abstract) σημαίνει επίσης διασαλεύω τη στερεότητα του αντικειμένου, μετασχηματίζω με κάποιον τρόπο την ίδια τη διαδικασία της νόησης με την οποία τα αντικείμενα αποκτούν κειμενική υπόσταση και αναγνωρίζονται με βάση τις αναπαραστάσεις τους.
4.3 Σκοπός της τέχνης είναι να δημιουργήσει μια ιδιαίτερη αντίληψη για το αντικείμενο.
4.4 Να δημιουργήσει τη σημασία του και όχι την αναγνώρισή του.
-/-
5 ΘΕΣΗ ΠΕΜΠΤΗ «Η τελειότητα δεν μας ταράζει πλέον» (Εμίλ Σιοράν).
5.1 Για να δημιουργήσουμε ένα «τέλειο» έργο, πρέπει να ξέρουμε να ζούμε στο εσωτερικό του, έως ότου αυτό υποκαταστήσει το σύμπαν.
5.2 Για παράδειγμα: δέντρα κατά μήκος του δρόμου – δέντρα που δεν εκφράζουν απολύτως τίποτα παρά μόνο μια πράσινη, αδιάφορη τελειότητα. Όταν το πραγματικό συγχωνεύεται με το εικονικό, το πραγματικό θα πρέπει να επινοηθεί εκ νέου.
5.3 Είναι ό,τι περιέγραψε ο Μπλοχ ως οντολογική κατάσταση του «όχι ακόμα» (noch nicht – not yet being) και αναφέρεται στην κατεύθυνση (directionality).
5.4 Αλλά και στην ανολοκλήρωτη φύση του κόσμου: η πραγματικότητα είναι μια «φυγόκεντρος» δύναμη.
-/-
6 ΘΕΣΗ ΕΚΤΗ «Να αρνείσαι. Τίποτα καλύτερο για να χειραφετηθεί το πνεύμα» (Εμίλ Σιοράν).
6.1 Τρίτον από της αληθείας
6.2 Όχι βέβαια
6.3, Αλλά σίγουρα πρώτον από της σιωπής.[3]
6.4 ...
Χρήστος Χρυσόπουλος
[1] Εμίλ Σιοράν, «Το ύφος ως περιπέτεια», στο "Ο πειρασμός του υπάρχειν", μτφρ. Δ. Δημητριάδης, Scripta, 2007.
[2] Ενρίκε Βίλα Μάτας, "Η νόσος του Μοντάνο", μτφρ. Γεωργία Ζακοπούλου, Καστανιώτης, 2006.
[3] Στις μέρες μας είναι του συρμού μεταξύ Ελλήνων και ξένων συγγραφέων να περιφρονούν την πράξη της γραφής, να τείνουν προς τη στιγμή που (όπως αναφωνούν: επιτέλους!) θα βρίσκονται πέρα από τις λέξεις. Παραδόξως, αυτό που έχει σημασία σε αυτή τη σκέψη δεν είναι το κείμενο, το ποίημα, το μυθιστόρημα, αλλά η «πολύτιμη εσωτερική εμπειρία» που το γέννησε (με την έμφαση στο «εσωτερική»). Απαξιωμένη λοιπόν (με άλλοθι για κάποιους τον Κύριο Τεστ – δίχως καν την όποια δικαιολόγηση για τους περισσότερους), η γραφή ντρέπεται για την υλικότητά της, την αλαζονεία της, την αδιαντροπιά της. Αυτή η θλιβερή μυθολόγηση της συγγραφικής εργασίας μάς κατατρέχει και μας εμποδίζει. Για ορισμένους, η γραφή δεν θα ησυχάσει εάν δεν κερδίσει πάλι –χωρίς να το κάνει επιδεικτικά– την ανυπαρξία, απ¢ όπου δεν έπρεπε να είχε βγει ποτέ.
Ημ/νία δημοσίευσης: 10 Φεβρουαρίου 2010
- FORUM
- RACHEL BLAU DU PLESSIS
- BLOOM, HAROLD
- RAMALHO, MARIA IRENE
- STEVENS, WALLACE
- ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΑΓΚΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ
- ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ, ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
- ΑΘΗΝΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΑΛΑΒΕΡΑ ΡΟΥΛΑ
- ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΘΕΟΔΟΥΛΗ
- ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΙΡΗ
- ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ
- ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ, ΣΙΜΟΣ
- ΑΝΤΙΟΧΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΡΗΤΟΡΕΙΑ
- ΑΡΑΓΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
- ΑΡΤΙΝΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ
- ΑΣΤΕΡΙΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΑΦΕΝΤΟΥΛΙΔΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΒΑΡΘΑΛΙΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΝΤΟΥΡΑΣ, ΙΩΣΗΦ
- ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ ΧΑΡΗΣ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΣΟΦΙΑ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΓΑΛΑΤΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΦΟΙΒΗ
- ΓΚΕΚΑ, ΕΣΜΕΡΑΛΔΑ
- ΓΚΟΛΙΤΣΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ
- ΓΟΥΔΕΛΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΡΙΒΑ, ΑΝΝΑ
- ΔΑΒΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΔΑΝΑΣΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΔΑΝΙΗΛ, ΑΝΘΟΥΛΑ
- ΔΕΛΗΒΟΡΙΑ ΓΙΑΝΝΑ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΟΥ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ
- ΔΗΜΟΥΛΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΔΟΥΑΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΟΥΚΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ
- ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
- ΕΥΑΝΤΙΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΕΡΒΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΗΡΑΣ, ΑΛΕΞΗΣ
- Η ΠΟΙΗΣΗ ΚΡΙΝΕΙ
- ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ, ΘΑΛΕΙΑ
- ΘΗΒΑΙΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΘΗΛΥΚΟΥ, ΣΑΡΑ
- ΙΑΤΡΟΥ, ΜΑΡΙΑ
- ΙΒΑΝΟΒΙΤΣ, ΒΙΚΤΩΡ
- ΚΑΪΜΑΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ
- ΚΑΝΔΗΛΑΠΤΗ, ΓΕΩΡΓΙΑ
- ΚΑΝΙΣΤΡΑ, ΠΟΛΥ
- ΚΑΠΟΝ, ΛΙΛΙΑΝ
- ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΤΑΣΟΥΛΑ
- ΚΟΚΟΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΛΑΪΤΗ, ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ
- ΚΟΡΝΕΤΗ ΕΛΣΑ
- ΚΟΥΛΟΥΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΥΜΟΥΤΣΗ, ΠΕΡΣΑ
- ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΩΣΤΙΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΚΩΤΟΥΛΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ
- ΛΑΝΤΖΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΛΕΚΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΛΙΛΛΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΛΥΜΠΕΡΗ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ
- ΜΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΥΗ
- ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΜΑΡΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΜΕΛΑΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ
- ΜΕΡΑΚΛΗΣ Μ.Γ
- ΜΗΤΡΑΣ ΜIΧΑΗΛ
- ΜΙΧΑΗΛ ΣΑΒΒΑΣ
- ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΑΡΙΛΑΟΣ
- ΜΠΕΛΕΖΙΝΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ
- ΜΠΕΝΑΤΣΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΜΠΛΑΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΠΟΥΡΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ, ΑΣΗΜΙΝΑ
- Ο ΦΟΒΟΣ
- ΠΑΜΠΟΥΔΗ, ΠΑΥΛΙΝΑ
- ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ, ΕΥΤΥΧΙΑ
- ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΜΑΡΩ
- ΠΑΣΧΑΛΗΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ
- ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΣΠΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ~ ΠΑΙΓΝΙΟ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ
- ΠΟΛΕΝΑΚΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ
- ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ, ΘΕΟΔΟΣΗΣ
- ΡΑΠΤΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
- ΡΑΠΤΗΣ ΧΑΡΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΑΚΗΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ
- ΣΑΚΕΛΛΙΟΥ, ΛΙΑΝΑ
- ΣΑΡΑΚΗΣ, ΣΩΤΗΡΗΣ
- ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΣΙΩΤΗΣ ΝΤΙΝΟΣ
- ΣΚΑΡΤΣΗ, ΞΕΝΗ
- ΣΤΕΦΑΝΟΥ. ΛΥΝΤΙΑ
- ΣΧΟΙΝΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΟ ΑΡΡΗΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ, ΚΩΣΤΗΣ
- ΤΣΕΛΙΚΗΣ, ΠΕΡΙΚΛΗΣ
- ΤΣΟΥΠΡΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
- ΦΡΑΓΚΙΑΔΙΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ
- ΦΩΤΕΙΝΙΑΣ, ΛΕΑΝΔΡΟΣ
- ΧΑΛΒΑΔΑΚΗ, ΒΑΣΩ
- ΧΑΝΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ
- ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- «Θε μου τι μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε!»
- Για τα δεμένα χέρια σου σε λέω γυναίκα
- ΓΟΥΛΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- Είναι αυτό ποίηση;
- Η ΣΤΗΛΗ ΤΗΣ ΒΑΓΙΑΣ ΚΑΛΦΑ
- ΚΑΛΦΑ, ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΟΚΟΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΕΛΗ, ΧΛΟΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΛΥΜΟΥ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
- ΤΟΥΜΑΝΙΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΨΑΧΝΩ ΓΙΑ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΗΡΙΟ