Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής
Η Διάσωση του Λόγου
Εξακολουθώ να υποστηρίζω πως η λογοτεχνία πέθανε.1 Εννοώ πως η ολοκλήρωση κειμένων πεζογραφίας και ποίησης με όλες τις αποχρώσεις αυτών των όρων δεν αποτελεί την επαρκή και αναγκαία συνθήκη για την εμφάνιση έργου.
-
Αν έργο είναι η προσωπική σύνθεση με γνώμονα μια σχολή, μιαν ομάδα, ένα μανιφέστο ή μιαν ατομική θέση έναντι του λόγου, περιττεύει να τονιστεί ότι αυτός ο ορισμός δεν ισχύει πια.
-
Αν λόγος είναι η χρήση ενός γλωσσικού μορφώματος που καθορίζεται από μια κοινωνική ομάδα ως σύνολο λεξιλογίου, περιεχομένου και λογικής -ακόμα και όταν αποδέχεται τομές και ρήξεις- τότε η τέχνη είναι η απόδειξη μιας αποδεδειγμένης μακροζωίας του λόγου.2
-
Αν τέχνη είναι η ελαστικοποίηση του παρόντος ώστε να μεγεθύνεται η αξία του ως πρόσληψη, ως κληρονομιά, ως διδαχή, ως αθανασία του πνεύματος, τότε το αξίωμα ότι τα πάντα είναι, κάθε στιγμή, τέχνη προσδιορίζει την αμεσότητα και αποστρέφεται τη διάρκεια.
-
Αν η αμεσότητα είναι ο τεμαχισμός του «τώρα» σε υποδιαιρέσεις παροδικών λάμψεων, δεν είναι βέβαιο ότι η υποκατάσταση των λέξεων και της γλώσσας από ήχους και φωνές μπορεί να συνεχίζει να αποκαλείται «λόγος».
Όλες αυτές οι υποθετικές παρατηρήσεις δεν ολοκληρώνουν το ερώτημα. Δίνουν μόνο την υπόνοια ότι ο λόγος ως προϋπόθεση της λογοτεχνίας μπορεί να έχει το τέλος του. Και αυτή η υπόνοια -διόλου παράπλευρη για τον τρόφιμο του οίκου της Λογοτεχνίας- στηρίζεται στην αναντίρρητη παρατήρηση ότι ελλείπουν τα μήκη και πλάτη, εντός των οποίων ο λόγος σιτιζόταν σε αναγνώριση των υπηρεσιών του προς τον άνθρωπο και την κοινωνία του. Και τα μήκη και πλάτη του λόγου ήταν η αρτιότητά του (δια της γραφής) και η αναφορικότητά του (εκ της γραφής). Οι υπηρεσίες του ήταν το παιχνίδι της δημιουργίας υπό τον μανδύα της αιωνιότητας.3 Η παρατήρηση, συνεπώς, παραμένει ως ενόχληση και αναζητεί το ιστορικό της στο περίκλειστο δεσμωτήριο του παρόντος.
Το πρώτο σύμπτωμα είναι πως ο λόγος δεν λέγεται πια: δείχνεται (ακόμα και όταν, ως λόγος, λέγεται). Η κόπωση της εκφοράς του αντισταθμίζεται από την ευεξία της εικόνας του. Και η εικόνα (image/ picture ως pics), πάντα ταχύτερη από τον λόγο, προκαλεί ανακούφιση, επειδή η κατανόησή της, στιγμιαία και αυταπόδεικτη, δεν έχει ανάγκη σχολίου ούτε ερμηνείας, δεν κινδυνεύει από αστοχίες ούτε παρερμηνείες, δεν θέτει τον άνθρωπο ενώπιον του εαυτού του, είναι ένα πέρασμα (κινηματογραφικό). Δεν έχει δάσκαλο που υποχρεώνει σε μαθητεία, είναι απόκτημα που υπογραμμίζει το δικαίωμα. Όταν μάλιστα ο λόγος διανέμεται ως δικαίωμα με ταυτόχρονη καταδίκη της οποιασδήποτε αριστοκρατίας του λόγου και των κατά παράδοση κυρίων του (όπως οι λογοτέχνες), ο λόγος ως ιδιοκτησία μεταβάλλεται σε καταστολή.
Μια τέτοια θεώρηση δεν αξιολογεί. Στέκεται ενώπιον του εαυτού της ως ενοχή μάλλον παρά ως παράδειγμα, ως σφάλμα ίσως παρά ως συνισταμένη ενός κανόνα. Ως κατάσταση εξαίρεσης εντέλει.4 Γιατί αν η σκέψη είναι περί λογοτεχνίας, δύο οι δίοδοι: η συνέχιση της παρούσας κατάστασης αφενός και η αντιμετώπισή της αφ’ ετέρου.
Η προοπτική της παρούσας κατάστασης είναι θετική: η λογοτεχνία είναι προϊόν εντός του ορισμού του πολιτισμού ως αγοράς.5 Αυτό σημαίνει την προσαρμογή της λογοτεχνίας ώστε να συμμετέχει στην αγορά. Και προσαρμογή σημαίνει ότι το εργαλείο της λογοτεχνίας, που δεν είναι άλλο από τον λόγο, επιδεικνύει τον τροπισμό του στην πηγή φωτός, δηλαδή στην ζωοδότρα αγορά. Σε αυτόν τον παράδεισο, όπου όλα είναι εικόνα, ο λόγος είναι κατ’ ουσία εικόνα. Και ως εικόνα γίνεται αντιληπτός και αποδεκτός, δικαίωμα επίδειξης (fashion, lifestyle, entertainment), αλλά και απόδειξης συμμετοχής του στην παραγωγή, χωρίς την οποία η αγορά χάνεται. Μπορεί αυτή η συμμετοχή να είναι βραχύβια, δεν παύει όμως να μεταφέρει την λάμψη της επιτυχίας, λαμπρύνοντας την εκτόξευση στα ύψη της φήμης. Εδώ, ο λογοτέχνης είναι πια δρομέας μικρών αποστάσεων, είναι δρομέας θριάμβων πρωταθλητισμού, άγγελος της επιβράβευσης, με συμμετοχές σε συνεχή τουρνουά για να βελτιώνει το ρεκόρ του.
Η παρούσα κατάσταση (δίχως ίχνος υποτίμησης της ισχύος της και της δυναμικής της) έχει υπέρ αυτής τον ενθουσιασμό των κερκίδων στα λογιών Κολοσσαία, έχει τους οπαδούς και τους συλλόγους της, έχει τον «κόσμο του κόσμου» (the common people’ world) κοντά της. Έξω από αυτούς τους θεσμούς, έξω από αυτή την περίφραξη, μπορεί να περιφέρεται όποιος αντέχει. Όποιος θέτει το αξίωμα (axiom) ότι η διάσωση του λόγου είναι ένα στοίχημα. Στοίχημα σαν εκείνο του Βλάσιου Πασκάλ, που υποστήριζε ότι η αποδοχή της ύπαρξης του Θεού δεν βλάπτει και συνεπώς, το στοίχημα περί της ύπαρξης του Θεού δεν κοστίζει, ενώ κομίζει το όφελος της σωτηρίας, αφού ο Θεός υπάρχει. Στο παρόν γήινο επίπεδο, το στοίχημα της ύπαρξης του λόγου ακολουθεί την ίδια συλλογιστική: ο λόγος δεν υπάρχει, δεν κοστίζει όμως να στοιχηματίσεις ότι υπάρχει, αφού έτσι και αλλιώς υπάρχει. Προϋπόθεση όμως για την διατύπωση και υποστήριξη του στοιχήματος είναι η επάρκεια και ανάγκη απόρριψης του ισχύοντος δόγματος. Είναι ταυτοχρόνως η αποχή από τον δρόμο των μικρών αποστάσεων, η αντοχή στον παραμερισμό που η αποχή κομίζει. Είναι εντέλει ένας μαραθώνιος που κανείς δεν παρακολουθεί και που δεν παύει να εκπλήσσει τον περαστικό, που διαπιστώνει ότι κάποιος τρέχει τόσο πολύ.
Μια τέτοια επιλογή δεν αναιρεί τον θάνατο της λογοτεχνίας. Διασώζει το στοίχημα. Με τη βεβαιότητα ότι εκεί όπου όλα είναι χαμένα, εκεί είναι κερδισμένα.
1 Φ. Δ. Δρακονταειδής, Το παραμύθι της λογοτεχνίας, εκδ. Πατάκη, 1998.
2 Σε αυτό το σημείο, μια διευκρίνηση: η τέχνη -και κατ’ ανάγκη η λογοτεχνία- κάνει χρήση του λόγου ως αιτία, ομιλία/γλώσσα και, πάνω από όλα, ως ορθολογισμό. Οι διακρίσεις langue, language, parole, όπως και raison, ισχύουν για την ερμηνεία του έργου, δεν αποτελούν όμως προϋπόθεση της δόμησης και ολοκλήρωσής του. Η παρουσία τους εντός του έργου καθιστά δυνατή την ερμηνεία. Εντούτοις, η εξουσία του έργου (μακρόχρονη και αδιάκοπη) εκτίθεται στην ερμηνεία (περαστική και υπό αίρεση) ως παντοδυναμία.
3 Peter Conrad, Creation, Artists, Gods & Origins, Thames & Hudson, 2007.
4 Giorgio Agamben, Κατάσταση Εξαίρεσης – Όταν η “έκτακτη ανάγκη” μετατρέπει την εξαίρεση σε κανόνα, μετ. Μ. Οικονομίδου, Εκδόσεις Πατάκη, 2007.
5 Βλ., μεταξύ πολλών άλλων, την έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης The Economy of Culture in Europe (Study prepared for the European Commission, DG X)October 2006 και Scott Lash and Celia Lury, Global Culture Industry, Polity 2007.
Ημ/νία δημοσίευσης: 20 Απριλίου 2009
- FORUM
- RACHEL BLAU DU PLESSIS
- BLOOM, HAROLD
- RAMALHO, MARIA IRENE
- STEVENS, WALLACE
- ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΑΓΚΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ
- ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ, ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
- ΑΘΗΝΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΑΛΑΒΕΡΑ ΡΟΥΛΑ
- ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΘΕΟΔΟΥΛΗ
- ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΙΡΗ
- ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ
- ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ, ΣΙΜΟΣ
- ΑΝΤΙΟΧΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΡΗΤΟΡΕΙΑ
- ΑΡΑΓΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
- ΑΡΤΙΝΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ
- ΑΣΤΕΡΙΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΑΦΕΝΤΟΥΛΙΔΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΒΑΡΘΑΛΙΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΝΤΟΥΡΑΣ, ΙΩΣΗΦ
- ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ ΧΑΡΗΣ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΣΟΦΙΑ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΓΑΛΑΤΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΦΟΙΒΗ
- ΓΚΕΚΑ, ΕΣΜΕΡΑΛΔΑ
- ΓΚΟΛΙΤΣΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ
- ΓΟΥΔΕΛΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΡΙΒΑ, ΑΝΝΑ
- ΔΑΒΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΔΑΝΑΣΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΔΑΝΙΗΛ, ΑΝΘΟΥΛΑ
- ΔΕΛΗΒΟΡΙΑ ΓΙΑΝΝΑ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΟΥ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ
- ΔΗΜΟΥΛΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΔΟΥΑΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΟΥΚΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ
- ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
- ΕΥΑΝΤΙΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΕΡΒΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΗΡΑΣ, ΑΛΕΞΗΣ
- Η ΠΟΙΗΣΗ ΚΡΙΝΕΙ
- ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ, ΘΑΛΕΙΑ
- ΘΗΒΑΙΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΘΗΛΥΚΟΥ, ΣΑΡΑ
- ΙΑΤΡΟΥ, ΜΑΡΙΑ
- ΙΒΑΝΟΒΙΤΣ, ΒΙΚΤΩΡ
- ΚΑΪΜΑΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ
- ΚΑΝΔΗΛΑΠΤΗ, ΓΕΩΡΓΙΑ
- ΚΑΝΙΣΤΡΑ, ΠΟΛΥ
- ΚΑΠΟΝ, ΛΙΛΙΑΝ
- ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΤΑΣΟΥΛΑ
- ΚΟΚΟΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΛΑΪΤΗ, ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ
- ΚΟΡΝΕΤΗ ΕΛΣΑ
- ΚΟΥΛΟΥΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΥΜΟΥΤΣΗ, ΠΕΡΣΑ
- ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΩΣΤΙΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΚΩΤΟΥΛΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ
- ΛΑΝΤΖΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΛΕΚΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΛΙΛΛΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΛΥΜΠΕΡΗ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ
- ΜΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΥΗ
- ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΜΑΡΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΜΕΛΑΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ
- ΜΕΡΑΚΛΗΣ Μ.Γ
- ΜΗΤΡΑΣ ΜIΧΑΗΛ
- ΜΙΧΑΗΛ ΣΑΒΒΑΣ
- ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΑΡΙΛΑΟΣ
- ΜΠΕΛΕΖΙΝΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ
- ΜΠΕΝΑΤΣΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΜΠΛΑΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΠΟΥΡΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ, ΑΣΗΜΙΝΑ
- Ο ΦΟΒΟΣ
- ΠΑΜΠΟΥΔΗ, ΠΑΥΛΙΝΑ
- ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ, ΕΥΤΥΧΙΑ
- ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΜΑΡΩ
- ΠΑΣΧΑΛΗΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ
- ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΣΠΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ~ ΠΑΙΓΝΙΟ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ
- ΠΟΛΕΝΑΚΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ
- ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ, ΘΕΟΔΟΣΗΣ
- ΡΑΠΤΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
- ΡΑΠΤΗΣ ΧΑΡΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΑΚΗΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ
- ΣΑΚΕΛΛΙΟΥ, ΛΙΑΝΑ
- ΣΑΡΑΚΗΣ, ΣΩΤΗΡΗΣ
- ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΣΙΩΤΗΣ ΝΤΙΝΟΣ
- ΣΚΑΡΤΣΗ, ΞΕΝΗ
- ΣΤΕΦΑΝΟΥ. ΛΥΝΤΙΑ
- ΣΧΟΙΝΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΟ ΑΡΡΗΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ, ΚΩΣΤΗΣ
- ΤΣΕΛΙΚΗΣ, ΠΕΡΙΚΛΗΣ
- ΤΣΟΥΠΡΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
- ΦΡΑΓΚΙΑΔΙΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ
- ΦΩΤΕΙΝΙΑΣ, ΛΕΑΝΔΡΟΣ
- ΧΑΛΒΑΔΑΚΗ, ΒΑΣΩ
- ΧΑΝΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ
- ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- «Θε μου τι μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε!»
- Για τα δεμένα χέρια σου σε λέω γυναίκα
- ΓΟΥΛΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- Είναι αυτό ποίηση;
- Η ΣΤΗΛΗ ΤΗΣ ΒΑΓΙΑΣ ΚΑΛΦΑ
- ΚΑΛΦΑ, ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΟΚΟΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΕΛΗ, ΧΛΟΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΛΥΜΟΥ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
- ΤΟΥΜΑΝΙΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΨΑΧΝΩ ΓΙΑ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΗΡΙΟ