Εκτύπωση του άρθρου
ΜΑΡΙΑ ΛΕΚΑΚΗ
 
Εικόνες του Κάτω Κόσμου
 Μια περιδιάβαση στην Κόλαση
 
 
Χαρακτικό του Γκυστάβ Ντορέ για την εικονογράφηση της Κόλασης από τη Θεία Κωμωδία του Δάντη Αλιγκιέρι.



Όταν ο Δάντης κατεβαίνει στον δεύτερο κύκλο της Κόλασης, εκεί που τιμωρούνται οι αμαρτωλοί της σάρκας, συναντά δυο ψυχές που ο άνεμος παρασέρνει και παιδεύει. Θα ήθελε να συμπάσχει μαζί τους. Τους απευθύνεται με λόγια γλυκά. Αναγνωρίζει τη Φραντσέσκα ντα Πολέντα και τον Πάολο Μαλατέστα. Η πρώτη διηγείται στον ποιητή τη στιγμή της αδυναμίας τους, πως ενέδωσαν στην αναμεταξύ τους ισχυρή έλξη.(Κόλαση, Άσμα V).
 
Η κόλαση. Λεπτομέρεια από τη Δευτέρα Παρουσία ή Ημέρα της Κρίσης του Φρα Αντζέλικο, έργο του 1432, βρίσκεται στη Φλωρεντία στο Museo di San Marco.



Με θρησκευτική ευλάβεια και αλλά και ύφος διδακτικό ο Φρα Αντζέλικο ζωγραφίζει εμπνευσμένος από την Κόλαση του Δάντη τις τιμωρίες των αμαρτωλών ψυχών. Διάχυτος στο έργο του είναι ο φόβος του κακού, του διαβόλου, ο θρησκευτικός φόβος που κρατά τους πιστούς στον ίσιο δρόμο. Αναπαριστά τον εωσφόρο όπως ο Δάντης στην Θεία Κωμωδία (Κόλαση, Άσμα XXXIV).    
 
Οι Κολάσεις του Φρανσουά ντε Νομέ, ελαιογραφία σε μουσαμά, έργο του 1622, βρίσκεται στο Μπεζανσόν στο Musée des Beaux-Arts et dArchéologie.



Ο Ντε Νομέ ζωγραφίζει τις Κολάσεις εμπνευσμένος από την μυθολογία του Κάτω Κόσμου και τις περιγραφές του ποιητή της Δάντη Αλιγκιέρι. To αποτέλεσμα: ένα αμάλγαμα από επιρροές όπου η νοσταλγία για το κλασικό παρελθόν είναι έκδηλη. Αποστασιοποιημένος από τα ανθρώπινα πάθη και τη θρησκευτική διδαχή, φαντάζεται το επέκεινα ως τόπο μακρινό, θολό, χαμένο στην ομίχλη, σαν αντανάκλαση της αρχαιότητας. 
 
Η πύλη της Κόλασης του Ωγκύστ Ροντέν, ορείχαλκος, έργο του 1880-1917, βρίσκεται στο Παρίσι στο Musée Rodin.


Ο Ροντέν βλέπει την Κόλαση με τα μάτια των ρομαντικών, αγαπά την ποίηση, θαυμάζει τον Δάντη Αλιγκιέρι, η επίδραση του Δάντη στο έργο του είναι καταλυτική. Σμιλεύει με πάθος τα σώματα των βασανισμένων ψυχών εξιδανικεύοντας τα συναισθήματα τους. Παλεύει να εμφυσήσει ζωή στην ύλη. Τα βασανιστήρια της κόλασης δεν είναι πλέον φυσικές τιμωρίες αλλά βάσανα της ανθρώπινης ψυχής.  
 
Το νησί των νεκρών του Άρνολντ Μπέκλιν. Ελαιογραφία σε ξύλο, έργο του 1880, βρίσκεται στη Νέα Υόρκη στο The Metropolitan Museum of Art.

   

Ο Μπέκλιν αντιμετωπίζει με διάθεση μελαγχολική το βασίλειο των νεκρών. Σαν έναν τόπο εξορίας. Σαν ένα νησί. Άηχο, μυστήριο, γαλήνιο, ανατριχιαστικό. Σκιαγραφεί με τρόπο συμβολικό τον μεταφυσικό φόβο και τον επέκεινα τόπο. Το κενό, η απουσία είναι γι’ αυτόν η Κόλαση.      
 
 
Από το βιβλίο: Η ζωή μετά το διάβολο
                            Mαρία Λεκάκη. Εκδόσεις μαγικό κουτί.

Ημ/νία δημοσίευσης: 10 Ιουλίου 2007