Εκτύπωση του άρθρου

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ POETICANET

 

ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ

 

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιο είναι το στίγμα του περιοδικού σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο «Αντίλογος» δεν έχει πίσω του έναν εκδοτικό οίκο, κάποιον μαικήνα, ένα θεσμικό όργανο ή την Ακαδημία Αθηνών να το χρηματοδοτούν. Είναι ένα εντελώς χειροποίητο, έντυπο περιοδικό λογοτεχνίας και κριτικής το οποίο  δεν έχει καμία απολύτως δέσμευση (ιδεολογική, πολιτική, κομματική, θρησκευτική κ.ά.) ούτε εκπροσωπεί κάποια λογοτεχνική γενιά, μια συγκεκριμένη θεωρία ή φιλοσοφική άποψη ή ακόμη, αν θέλετε, ένα ή περισσότερα λογοτεχνικά κινήματα και ρεύματα. Είναι ένα περιοδικό  α ν ε ξ ά ρ τ η τ ο, ΕΛΕΥΘΕΡΟ, ανοιχτό σε όλους και σε όλα, το οποίο ευθύς εξαρχής, ήδη από το πρώτο πιλοτικό τεύχος άνοιξε τα χαρτιά του κι έθεσε  τρεις βασικούς στόχους:

ΠΡΩΤΟΝ: Να ασκήσει ιδιαίτερα αυστηρή κριτική, όχι μόνο στη λογοτεχνία αλλά και σε άλλες τέχνες (κινηματογράφος, θέατρο) , καθώς επίσης και στα κακώς κείμενα τής πνευματικής ζωής τού τόπου μας.

ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Να παρουσιάσει πρωτότυπα κείμενα (ποιήματα, πεζά, άρθρα, σχόλια,  δοκίμια) και μεταφράσεις υψηλής ποιοτική στάθμης.

ΤΡΙΤΟΝ: Να αναδείξει προικισμένους δημιουργούς (ποιητές, πεζογράφους, δοκιμιογράφους, κριτικούς) ανεξαρτήτως ηλικίας, οι οποίοι για διάφορους λόγους βρίσκονται στην αφάνεια.

Τους βασικούς αυτούς στόχους (που αποτελούν ταυτοχρόνως και τις θεμελιώδεις αρχές μας), πιστεύουμε ότι τους έχουμε τηρήσει στο ακέραιο και με ευλάβεια στα τρία χρόνια τής  παρουσίας μας στα Γράμματα τού τόπου μας. Στα έξι πρώτα τεύχη τού «Αντιλόγου» που έχουν κυκλοφορήσει από το 2023 μέχρι σήμερα, έχουμε δημοσιεύσει μια σειρά από ιδιαίτερα σκληρές, αλλά  απολύτως τεκμηριωμένες, αμερόληπτες και απροσωπόληπτες αρνητικές κριτικές (μη λογαριάζοντας  «μεγάλους» συγγραφείς, λογοτεχνικά βραβεία ή φιλίες),   οι οποίες προκάλεσαν ένα πλήθος αντιδράσεων και συζητήσεων, ταράζοντας, με ένα λόγο, τα λιμνάζοντα λογοτεχνικά ύδατα τής εντόπιας πνευματικής ζωής. Ταυτόχρονα, παρουσιάσαμε αξιόλογα πρωτότυπα λογοτεχνικά κείμενα (ποιήματα, πεζά, δοκίμια, άρθρα)  σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών, καθώς επίσης  και ξένων σε έγκυρες μεταφράσεις τα οποία έχουν αποσπάσει τα εξόχως εγκωμιαστικά σχόλια των αναγνωστών. Τέλος, ανοίξαμε τις σελίδες μας σε ήκιστα γνωστούς ταλαντούχους συγγραφείς, ποιητές και δοκιμιογράφους  ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνονται και κάποιοι νεότατοι στην ηλικία λογοτέχνες, όπως είναι, δείγματος χάριν, οι Ρωμανός Αναστασίου και  Παναγιώτης Πετρέλης,  27 και  21 ετών αντιστοίχως. Εν κατακλείδι,  ο «Αντίλογος» έχοντας δώσει από την πρώτη στιγμή τής εμφάνισης του στο λογοτεχνικό προσκήνιο ένα ξεκάθαρο στίγμα, κατόρθωσε να πετύχει σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα κάτι σημαντικό: να αποκτήσει φανατικούς αναγνώστες και να επιβληθεί ως ένα έγκριτο  περιοδικό λογοτεχνίας και κριτικής που δεν χαρίζεται σε κανέναν!

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πώς παρουσιάζεται η σύγχρονη ποίηση στο περιοδικό σας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έχοντας πλήρη εποπτεία τόσο τής εντόπιας, όσο και της ξένης ποίησης και γνωρίζοντας σε ένα μεγάλο βαθμό τα αίτια τής κρίσης την οποία διέρχεται στις μέρες μας η πανάρχαια τέχνη τού Ομήρου σε παγκόσμιο επίπεδο, την αντιμετωπίζουμε με έντονο κριτικό πνεύμα, αφιερώνοντας αρκετές σελίδες τού περιοδικού μας στην παρουσίασή της. Όντας θιασώτες τής θέσης τού μεγάλου  βάρδου  Έζρα Πάουντ σύμφωνα με την οποία «μόνο η συγκίνηση διαρκεί» επιλέγουμε με φειδώ τα ποιήματα που δημοσιεύουμε στον «Αντίλογο», με κριτήριο τη γνησιότητα τής συγκίνησης που εκλύουν, χωρίς να εφαρμόζουμε αποκλεισμούς με βάση τη μορφή ή την τεχνοτροπία τους. Αυτό συμβαίνει όχι επειδή θεωρούμε ότι  η μορφή δεν έχει μέγιστη σημασία στην ποίηση (ακριβώς το αντίθετο ισχύει), αλλά για τους εξής δύο λόγους: αφ’ ενός  γιατί  πιστεύουμε ότι στα ζητήματα  τής ποιητικής τέχνης, αλλά και τής τέχνης εν γένει, δεν χωρούν δογματισμοί(είναι καλύτερο να αφήνει κανείς όλα τα λουλούδια να ανθίζουν)∙ και αφ’ ετέρου γιατί, κατά τη γνώμη μας, τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η σύγχρονη ελληνική ποίηση στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων (και τα οποία εμείς θέλουμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας να καταπολεμήσουμε), είναι η εγκεφαλικότητα, η ρηχότητα, η ψυχρότητα και ο μιμητισμός, με ένα λόγο η παντελής απουσία συγκίνησης. Με το ίδιο, φυσικά, κριτήριο επιλέγουμε και τα ξένα ποιήματα που δημοσιεύουμε στο περιοδικό μας, φροντίζοντας επιπλέον δύο πράγματα: α) να είναι σε έγκυρες μεταφράσεις τις οποίες ελέγχουμε προσεκτικά β)  να μην έχουν, αν είναι δυνατόν, μεταφραστεί άλλη φορά  στη γλώσσα μας ή αν έχουν μεταφραστεί, αυτή η  μετάφραση  να είναι κακή.

ΝΙΚΟΣ ΛΑΖΑΡΗΣ

 

εξαμηνιαίο έντυπο περιοδικό ποίησης «Μουσών»

Το εξαμηνιαίο έντυπο περιοδικό ποίησης «Μουσών», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σμίλη, εμφανίστηκε με το πρώτο του τεύχος το φθινόπωρο του 2023 και μέχρι σήμερα αριθμεί 4 τεύχη, ενώ σύντομα κυκλοφορεί το 5ο τεύχος (Οκτώβριος 2025). Ψυχή της κίνησης αυτής είναι η 7μελής εκδοτική ομάδα, αποτελούμενη από ποιητές, συγγραφείς, μεταφραστές και κριτικούς, μαζί με τους εκάστοτε συνεργάτες του κάθε τεύχους, των οποίων το έργο δημοσιεύεται με κριτήριο την ποιότητα των κειμένων τους και όχι τις προσωπικές γνωριμίες ή φιλίες.

Γιατί όμως αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα ακόμη ποιητικό περιοδικό και μάλιστα έντυπο; Τι είναι αυτό που θεωρούμε πως διαφοροποιεί την προσπάθεια αυτή από άλλες ή πως εντέλει λειτουργεί με τρόπο εποικοδομητικό στο υπάρχον λογοτεχνικό πεδίο;

Πρώτα απ’ όλα, θεωρούμε πως το κοινό της ποίησης έχει κουραστεί τόσο από τα ηλεκτρονικά όσο και από αρκετά έντυπα περιοδικά που χαρακτηρίζονται ως επί το πλείστον από μια πληθώρα ύλης, η οποία λόγω του όγκου της είναι συχνά άνιση ως προς την ποιότητα. Ως εκ τούτου, το «Μουσών» επιλέγει να έχει μια μικρή σε έκταση και προσεγμένη ως προς την ποιότητα ύλη (ευσύνοπτου όγκου ελληνική και μεταφρασμένη ποίηση, ένα ή δύο δοκίμια, δύο ή τρεις κριτικές βιβλίου) – πάντοτε με βάση τα δικά μας αισθητικά κριτήρια σχετικά με το τι μπορεί να λειτουργήσει ως μια ενδιαφέρουσα και ουσιαστική πρόταση στο σύγχρονο λογοτεχνικό πεδίο. Έτσι, το «Μουσών» μπορεί να το μεταφέρει κανείς εύκολα μαζί του και να το διαβάσει μέσα σε εύλογο χρόνο, λαμβάνοντας μια «συμπυκνωμένη» δόση καλού ποιητικού λόγου και θεωρητικού στοχασμού. Επιπλέον, η μικρή έκταση του περιοδικού συντελεί στην προσιτή τιμή του, πράγμα που διαπιστώνουμε πως λειτουργεί θετικά για την κίνηση του περιοδικού, το οποίο πουλά πολύ περισσότερο αντίτυπα από άλλα λογοτεχνικά περιοδικά (είναι χαρακτηριστικό πως κάθε τεύχος εξαντλείται και ανατυπώνεται!).

Επιπλέον, θεωρούμε στα υπέρ του περιοδικού μας πως είναι εστιασμένο αποκλειστικά στην ποίηση και έχει ένα δικό του κοινό με σαφώς προσδιορισμένα ενδιαφέροντα. Σε αυτή τη βάση, οργανώνουμε, με αφορμή την κυκλοφορία κάθε τεύχους, μια ανοιχτή συζήτηση με το κοινό, με προσκεκλημένους αρμόδιους για το εκάστοτε θέμα ομιλητές. Τα θέματα αυτών των συζητήσεων επιλέγουμε να είναι «φλέγοντα», δηλαδή αφενός επίκαιρα (αλλά και διαχρονικού προβληματισμού συνάμα), αφετέρου εγείροντα διαφωνίες, προβληματισμούς, θεωρητικές αντιπαραθέσεις. Θεωρούμε πως η εποχή μας και η σύγχρονη ποίηση έχει ανάγκη την προώθηση του πολιτισμένου διαλόγου ακόμη και όταν οι απόψεις συγκρούονται, διότι ζούμε σε μια εποχή που έχει χαθεί η ψύχραιμη τοποθέτηση και η δυνατότητα να ακούει κανείς την άλλη γνώμη ακόμη κι όταν διαφωνεί. Η ποίηση λοιπόν για εμάς μπορεί να λειτουργήσει ως φορέας μιας βαθύτερης καλλιέργειας, ενός επαναπροσδιορισμού της σχέσης μας με τον εαυτό μας, τους άλλους, τον κόσμο.

 

ΚΑΡΥΟΘΡΑΥΣΤΙΣ

 

Η «Καρυοθραύστις», τετραμηνιαία περιοδική έκδοση Λόγου και Τέχνης, εκδίδεται από το 2019 από τις εκδόσεις Ρώμη, με συνδιευθυντές τους ποιητές Κώστα Θ. Ριζάκη και Γιώργο Δελιόπουλο, αλλά και με μια δυνατή συντακτική ομάδα και ειδικούς συνεργάτες (Δήμητρα Μήττα, Νάντια Δουλαβέρα, Ευσταθία Δήμου, Στυλιανή Παντελιά, Βάσω Οικονομοπούλου, Αλεξάνδρα Μυλωνά, Παναγιώτης Βούζης, Ούρσουλα Φωσκόλου, Μαρία Δαλαμήτρου, Διώνη Δημητριάδου, Λίλια Τσούβα, Νεφέλη Γκάτσου, Βέρα Κονιδάρη, Κασσιανή Μαρτινάκη). Το περιοδικό –σύμφωνα με το όνομά του– επιχειρεί να θραύσει την επιφάνεια των λογοτεχνικών πραγμάτων και να αναδείξει την ποικιλία και την ουσία τους. Φιλοξενεί, λοιπόν, εκτενή αφιερώματα σε λογοτέχνες (λ.χ. Γιώργος Χρονάς, Γιολάντα Πέγκλη, Τόλης Νικηφόρου, Πρόδρομος Χ. Μάρκογλου, Παντελής Μπουκάλας, Θανάσης Χατζόπουλος, Λένα Καλλέργη, Γιώργος Γώτης, Γιώτα Αργυροπούλου, Γιώργος Μπλάνας), φωτίζοντας όλες τις πτυχές του έργου τους. Παράλληλα, δεξιώνεται εκλεκτή ποίηση και πεζογραφία, μεταφράσεις από όλο τον κόσμο, δοκίμια, σειρές εργασιών-μελετών (λ.χ. του Σπύρου Λαζαρίδη για τη Δυτική Θεσσαλονίκη στη λογοτεχνία), βιβλιοκριτικές και διαφωτιστικά αυτοσχόλια των συγγραφέων για τα βιβλία τους. Επιπλέον, μέσα από τις στήλες και τα δοκίμια επιχειρεί να φέρει στην επιφάνεια άγνωστους λογοτεχνικούς θησαυρούς του παρελθόντος και να φωτίσει με νέα κριτική ματιά τη λογοτεχνία του παρελθόντος. Παράλληλα, προσπαθεί να παρουσιάσει διάφορες πτυχές του σύγχρονου λογοτεχνικού γίγνεσθαι μέσα από συνεντεύξεις με διευθυντές άλλων περιοδικών, με συντονιστές βιβλιολεσχών αλλά και με λογοτέχνες του εξωτερικού. Αξιοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία, σε κάθε τεύχος προσφέρει στους αναγνώστες ένα ηχητικό με τους τιμώμενους στα αφιερώματα λογοτέχνες να απαγγέλλουν λογοτεχνικά τους έργα, αποκλειστικά για το περιοδικό «Καρυοθραύστις». Η εικαστική επιμέλεια ανήκει στην εικαστικό Γλύκα Διονυσοπούλου, καθώς σε κάθε τεύχος φιλοξενείται μια πλούσια συλλογή των έργων ενός καλλιτέχνη, μαζί με μια συνέντευξή του. Στο πλαίσιο του περιοδικού οργανώνονται εκδηλώσεις με παρουσιάσεις των τευχών και των λογοτεχνικών αφιερωμάτων, καθώς και με συζητήσεις για ευρύτερα ζητήματα (λ.χ. η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο ελληνικό σχολείο). Τέλος, υπό τον τίτλο και την επιμέλεια του περιοδικού «Καρυοθραύστις», κυκλοφορεί μια σειρά βιβλίων στις εκδόσεις Ρώμη, με μελέτες γύρω από σύγχρονους και παλαιότερους λογοτέχνες (Σταύρος Βαβούρης, Ζωή Σαμαρά, Γιώργος Χρονάς, Παναγιώτης Γούτας, Αλεξάνδρα Μπακονίκα, Άννα Γρίβα, κ.ά.).

 

Για το ηλεκτρονικό περιοδικό Περί ου

Το Περί ου ο λόγος είναι μια οντότητα θαυμαστή, που κατάφερε να γεννηθεί -παρά τις αντίθετες προβλέψεις διαφόρων οιωνοσκόπων-,  που πέτυχε να μάθει να συνεργάζεται, να συσκέφτεται, να συνδιασκεδάζει,  να τσακώνεται και να συνεννοείται πότε πότε με 12 σχεδόν αγύριστα κεφάλια*  και να δουλεύει σήμερα σχεδόν επαγγελματικά, καίτοι σχεδόν χειροκίνητα, να τραβά την ανηφόρα, και την προσοχή αρκετών χιλιάδων αναγνωστών!

 Γεννήθηκε τον βροχερό Οκτώβρη του 2017. Οπότε, φυσικό ήταν να ξεκινήσει την ηλεκτρονική ζωή του με φόβο – μην τα κάνει μούσκεμα. Μετά όμως θυμήθηκε αυτό που είπε ο – ποιος το είπε; Ο Αλλιέντε; «Όταν φοβάσαι, προχώρα. Να έχεις υπόψη σου πως οι άλλοι μπορεί να φοβούνται πιο πολύ από σένα…»  Οπότε, προχώρησε με φόβο μεν, αλλά και (κυρίως) με πάθος.  Και συνεχίζει να προχωρά!

Αυτή τη στιγμή, οκτώ χρόνια μετά (και μετά την ανάρτηση κοντά 10000 άρθρων, ποικίλης, πλην πάντα προσεγμένης ύλης ), η οντότητα Περί ου καμαρώνει και  καμαρώνεται.

 Μέχρι τώρα έχει  κάνει αρκετά ενδιαφέροντα αφιερώματα – σε μεγάλα και μικρότερα θέματα, επικαιρικά και διαχρονικά. Επίσης, έχει οργανώσε διαγωνισμούς (Χαικού, Νανοδιηγήματος κλπ)– με μεγάλη συμμετοχή αναγνωστών (Οι δυο τελευταίοι, με θέματα 1) «Κάτι δεν πάει καλά…» και 2) Ιστορίες με γάτες προκάλεσαν και την δημιουργία δυο ωραίων Νανοβιβλίων από τις εκδόσεις ΟΤΑΝ).Στην πραγματικότητα, έχει κάνει πολλά περισσότερα: άλλα φαίνονται ήδη, άλλα θα φανούν αργότερα…

Ξεκίνησε ως μηνιαίο περιοδικό. Και, τα τελευταία χρόνια έγινε εβδομαδιαίο – προκειμένου να μπορεί να διαχειριστεί την πληθώρα ύλης (και ψυχής) η οποία οφείλεται στην διαφορετικότητά του: δεν είναι μονοκαλλιέργεια, δηλ. δεν είναι αυστηρά «λογοτεχνικό» περιοδικό, αλλά ποικίλης ύλης.  Και, εκτός από τους 12 συντάκτες διαθέτει και 936 τακτικούς, άτακτους ή έκτακτους συνεργάτες, οι οποίοι,  είναι κάθε ειδικότητας: Παρουσιάζει και ποιητές (από νέους μέχρι υπερήλικες), και πεζογράφους, και δοκιμιογράφους, αλλά και αρχαιολόγους, και ιστορικούς, και φιλόλογους, και μαθηματικούς, και θεολόγους, και πολυτεχνίτες, και χρονικογράφους, και μεταφραστές, και θεατρολόγους, και  θεατράνθρωπους, και σινεφίλ, και σχολιαστές, και εικαστικούς, και θεωρητικούς της τέχνης, και σοβαρούς, και παιχνιδιάρηδες!

Όλοι αυτοί φιλοξενούνται σε μόνιμες στήλες – Το Περί ου διαθέτει τις στήλες

 ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΔΟΚΙΜΕΣ, ΘΕΑΤΗΣ ΜΕ ΠΟΛΥΕΣΤΙΑΚΑ, ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ, ΦΩΝΗ ΒΟΩΝΤΟΣ,  ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ -VIEW MASTER  ΕΚΤΑΚΤΑ ΔΙΧΩΣ ΤΑΚΤ, ΠΡΩΤΗ ΥΛΗ, ΘΕΑΤΡΟ / ΘΕΑΤΡΟ / ΜΕ ΠΑΘΟΣ,  ΟΛΙΓΑ ΤΙΝΑ, ΔΙΑΝΘΙΣΜΑΤΑ / ΙΔΕΕΣ / ΕΛΕΥΘΕΡΑΣ ΒΟΣΚΗΣ, ΜΟΝΟΛΟΓΟΙ /ΔΙΑΛΟΓΟΙ / ΒΙΒΛΙΑ, ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ, ΚΕΙΜΕΝΑ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΗ ΠΟΙΗΣΗ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΜΕΝΗ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ, ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ, ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΥ ΕΝΤΟΠΙΣΑΜΕ, ΣΙΝΕΜΑ. την ακουστική ΑΚΟΥΣΤΕ ΑΥΤΟ! και την ασχολουμένη με την πολιτισμική επικαιρότητα ΚΑΙ ΟΜΩΣ, ΚΙΝΕΙΤΑΙ!

Και ευελπιστεί πως, με όλα αυτά δεν κομίζει μόνο γλαύκες, αλλά και αρκετά διαφορετικά πετεινά του ουρανού, ταπεινά, συνήθη, ασυνήθη ή, πολλές φορές, και σπάνια.

  • Σ.Σ. Στο ιδρυτικό μανιφέστο του το Περί ου δήλωνε πως η 12 μελής  συντακτική του επιτροπή αποτελείται από φίλους με κύριο κοινό ότι όλοι είναι άτομα που χαρακτηρίζονται από προσδιορισμούς με πρώτο συνθετικό το «φιλο»: είναι φιλαναγνώστες, φιλότεχνοι, φιλομαθείς, φίλεργοι, φιλότιμοι, κ.τ.τ. 

Παυλίνα Παμπούδη 

 

 

 


Ημ/νία δημοσίευσης: 24 Σεπτεμβρίου 2025