ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΡΘΑΛΙΤΗΣ
Επίμετρο
Επίμετρο
Για μένα η ποίηση είναι η τέχνη του συγκεκριμένου. Αντιστρέφοντας την φιλοσοφική αναγωγή στο αφηρημένο, η ποίηση επιχειρεί μια αναγωγή στο συγκεκριμένο, στην απτή πραγματικότητα. Ο Πλάτων είχε τους λόγους του όταν απ’ την ιδανική πολιτεία του εξόριζε τους ποιητές: αυτοί οι ειδωλοποιοί πατούν γερά στη γη, αντλούν την έμπνευσή τους από το εδώ και το τώρα. Οι αφαιρέσεις κι οι αφηρημένες έννοιες είναι ο εχθρός του ποιητή.
Τα πράγματα στην ποίηση αναζούν ως εικόνες. Αποστρέφομαι τα παιχνίδια των επάλληλων λεκτικών διαθλάσεων που εξαρθρώνουν την εικόνα και αποστρέφομαι την κρόνια ωμοφαγία των πραγμάτων από τις έννοιες. Τα δέντρα, η θάλασσα, ο ήλιος σ’ εμένα είναι δέντρα, ήλιος και θάλασσα. Δεν θα μιλούσα για το δέντρο της ζωής, τη θάλασσα της γονιμότητας ή τον ήλιο της δικαιοσύνης.
Από την άλλη μεριά, η ποίηση είναι μια οριακή μορφή γλώσσας που εκφράζει τις οριακές καταστάσεις της συνείδησης. Οι οριακές ψυχικές καταστάσεις ( έκσταση, οδύνη, έρωτας κ.τ.λ.) αποτελούσαν ανέκαθεν θέμα της.
Η ποίηση, τέλος, είναι η πιο αυστηρή μορφή λόγου: είναι λόγος ρυθμικός ( κι αναφέρομαι τόσο στον εσωτερικό ρυθμό όσο και στον εξωτερικευμένο, στο μέτρο, μολονότι στις αυθεντικές ποιητικές πραγματώσεις αυτά τα δύο είναι αδιάσπαστα, σαν την ψυχή και το σώμα, αποτελούν τις δυο όψεις της ίδιας πραγματικότητας). Επιδιώκω να εγκαθιδρύσω ξανά την αρμονία, την συμμετρία, την γεωμέτρηση στον λόγο, αυτές τις βασικές αρετές του αρχαίου πνεύματος, τις εξορισμένες σήμερα.
Επίσης, με θέλγει μια ποίηση που δεν συσπειρώνεται στον αποκλειστικό της λυρικό πυρήνα, απεκδυόμενη όλα τα αντιποιητικά στοιχεία και καταργώντας κάθε νόημα, ( αυτό είναι σαν να ξεγυμνώνουμε ένα τριαντάφυλλο από τα πέταλά του), αλλά που ενσωματώνει ένα είδος δραματικής αφήγησης. Σκέφτομαι εκείνες τις έξοχες «αγγελικές ρήσεις» των αρχαίων τραγωδιών και ιδίως του Ευριπίδη αλλά και ορισμένα όψιμα αφηγηματικά λυρικά του Σικελιανού ( «Ιερά οδός», «Στ’ Οσίου Λουκά το Μοναστήρι», «Άγραφον»). Πόσο ενδυναμώνει εδώ τον λυρισμό ο αφηγηματικός ιστός!
Τέλος, η ποίηση, υπό την ευρεία της έννοια, δεν αναφέρεται μόνο στην ποιητική τέχνη αλλά μπορεί να ενυπάρξει σ’ όλες τις υπόλοιπες ( τη ζωγραφική, την αφήγηση, τον κινηματογράφο), κι εκφράζει ένα όραμα του κόσμου, μια ξεχωριστή ενορατική θέαση της πραγματικότητας. Αυτή την «ποίηση» σήμερα την συναντούμε σε πολλές καλλιτεχνικές δημιουργίες αλλά σπάνια στην κατ’ εξοχήν ποίηση. Προσπάθησα να εμφυσήσω στα κείμενά μου κάτι απ’ αυτήν την ενορατική διάσταση.
Όλα αυτά τα στοιχεία ( το εικονοπλαστικό, το ρυθμικό, το αφηγηματικό-δραματικό, το ενορατικό) πιστεύω πως ενυπάρχουν στην «Ισημερία». Ως προς το περιεχόμενο, θέλω να επισημάνω πως οι οριακές ημέρες ενός έτους (Ισημερίες και Ηλιοστάσια) - που σε πολλούς λαούς ήταν φορτισμένες θρησκευτικά- λειτουργούν ως το αντίστοιχο για τις οριακές καταστάσεις της συνείδησης, δηλαδή για την διείσδυση στη ζωή μας ενός άλλου άχρονου χρόνου που τέμνει κάθετα τον καθημερινό. Ως προς το μέτρο, έχω επινοήσει ένα νέο είδος ιάμβου, που καταργεί την ισοσυλλαβία και τους βασικούς τόνους και θέτει ως βασική αρχή τον αριθμό τους: κάθε στίχος έχει αυστηρά τρεις τόνους.
Γιώργος Βαρθαλίτης
Τα πράγματα στην ποίηση αναζούν ως εικόνες. Αποστρέφομαι τα παιχνίδια των επάλληλων λεκτικών διαθλάσεων που εξαρθρώνουν την εικόνα και αποστρέφομαι την κρόνια ωμοφαγία των πραγμάτων από τις έννοιες. Τα δέντρα, η θάλασσα, ο ήλιος σ’ εμένα είναι δέντρα, ήλιος και θάλασσα. Δεν θα μιλούσα για το δέντρο της ζωής, τη θάλασσα της γονιμότητας ή τον ήλιο της δικαιοσύνης.
Από την άλλη μεριά, η ποίηση είναι μια οριακή μορφή γλώσσας που εκφράζει τις οριακές καταστάσεις της συνείδησης. Οι οριακές ψυχικές καταστάσεις ( έκσταση, οδύνη, έρωτας κ.τ.λ.) αποτελούσαν ανέκαθεν θέμα της.
Η ποίηση, τέλος, είναι η πιο αυστηρή μορφή λόγου: είναι λόγος ρυθμικός ( κι αναφέρομαι τόσο στον εσωτερικό ρυθμό όσο και στον εξωτερικευμένο, στο μέτρο, μολονότι στις αυθεντικές ποιητικές πραγματώσεις αυτά τα δύο είναι αδιάσπαστα, σαν την ψυχή και το σώμα, αποτελούν τις δυο όψεις της ίδιας πραγματικότητας). Επιδιώκω να εγκαθιδρύσω ξανά την αρμονία, την συμμετρία, την γεωμέτρηση στον λόγο, αυτές τις βασικές αρετές του αρχαίου πνεύματος, τις εξορισμένες σήμερα.
Επίσης, με θέλγει μια ποίηση που δεν συσπειρώνεται στον αποκλειστικό της λυρικό πυρήνα, απεκδυόμενη όλα τα αντιποιητικά στοιχεία και καταργώντας κάθε νόημα, ( αυτό είναι σαν να ξεγυμνώνουμε ένα τριαντάφυλλο από τα πέταλά του), αλλά που ενσωματώνει ένα είδος δραματικής αφήγησης. Σκέφτομαι εκείνες τις έξοχες «αγγελικές ρήσεις» των αρχαίων τραγωδιών και ιδίως του Ευριπίδη αλλά και ορισμένα όψιμα αφηγηματικά λυρικά του Σικελιανού ( «Ιερά οδός», «Στ’ Οσίου Λουκά το Μοναστήρι», «Άγραφον»). Πόσο ενδυναμώνει εδώ τον λυρισμό ο αφηγηματικός ιστός!
Τέλος, η ποίηση, υπό την ευρεία της έννοια, δεν αναφέρεται μόνο στην ποιητική τέχνη αλλά μπορεί να ενυπάρξει σ’ όλες τις υπόλοιπες ( τη ζωγραφική, την αφήγηση, τον κινηματογράφο), κι εκφράζει ένα όραμα του κόσμου, μια ξεχωριστή ενορατική θέαση της πραγματικότητας. Αυτή την «ποίηση» σήμερα την συναντούμε σε πολλές καλλιτεχνικές δημιουργίες αλλά σπάνια στην κατ’ εξοχήν ποίηση. Προσπάθησα να εμφυσήσω στα κείμενά μου κάτι απ’ αυτήν την ενορατική διάσταση.
Όλα αυτά τα στοιχεία ( το εικονοπλαστικό, το ρυθμικό, το αφηγηματικό-δραματικό, το ενορατικό) πιστεύω πως ενυπάρχουν στην «Ισημερία». Ως προς το περιεχόμενο, θέλω να επισημάνω πως οι οριακές ημέρες ενός έτους (Ισημερίες και Ηλιοστάσια) - που σε πολλούς λαούς ήταν φορτισμένες θρησκευτικά- λειτουργούν ως το αντίστοιχο για τις οριακές καταστάσεις της συνείδησης, δηλαδή για την διείσδυση στη ζωή μας ενός άλλου άχρονου χρόνου που τέμνει κάθετα τον καθημερινό. Ως προς το μέτρο, έχω επινοήσει ένα νέο είδος ιάμβου, που καταργεί την ισοσυλλαβία και τους βασικούς τόνους και θέτει ως βασική αρχή τον αριθμό τους: κάθε στίχος έχει αυστηρά τρεις τόνους.
Γιώργος Βαρθαλίτης
Ημ/νία δημοσίευσης: 2 Μαΐου 2009
- FORUM
- RACHEL BLAU DU PLESSIS
- BLOOM, HAROLD
- RAMALHO, MARIA IRENE
- STEVENS, WALLACE
- ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΑΓΚΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ
- ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ, ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
- ΑΘΗΝΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΑΛΑΒΕΡΑ ΡΟΥΛΑ
- ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΘΕΟΔΟΥΛΗ
- ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΙΡΗ
- ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ
- ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ, ΣΙΜΟΣ
- ΑΝΤΙΟΧΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΡΗΤΟΡΕΙΑ
- ΑΡΑΓΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
- ΑΡΤΙΝΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ
- ΑΣΤΕΡΙΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΑΦΕΝΤΟΥΛΙΔΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΒΑΡΘΑΛΙΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΝΤΟΥΡΑΣ, ΙΩΣΗΦ
- ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ ΧΑΡΗΣ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΣΟΦΙΑ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΓΑΛΑΤΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΦΟΙΒΗ
- ΓΚΕΚΑ, ΕΣΜΕΡΑΛΔΑ
- ΓΚΟΛΙΤΣΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ
- ΓΟΥΔΕΛΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΡΙΒΑ, ΑΝΝΑ
- ΔΑΒΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΔΑΝΑΣΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΔΑΝΙΗΛ, ΑΝΘΟΥΛΑ
- ΔΕΛΗΒΟΡΙΑ ΓΙΑΝΝΑ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΟΥ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ
- ΔΗΜΟΥΛΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΔΟΥΑΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΟΥΚΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ
- ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
- ΕΥΑΝΤΙΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΕΡΒΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΗΡΑΣ, ΑΛΕΞΗΣ
- Η ΠΟΙΗΣΗ ΚΡΙΝΕΙ
- ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ, ΘΑΛΕΙΑ
- ΘΗΒΑΙΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΘΗΛΥΚΟΥ, ΣΑΡΑ
- ΙΑΤΡΟΥ, ΜΑΡΙΑ
- ΙΒΑΝΟΒΙΤΣ, ΒΙΚΤΩΡ
- ΚΑΪΜΑΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ
- ΚΑΝΔΗΛΑΠΤΗ, ΓΕΩΡΓΙΑ
- ΚΑΝΙΣΤΡΑ, ΠΟΛΥ
- ΚΑΠΟΝ, ΛΙΛΙΑΝ
- ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΤΑΣΟΥΛΑ
- ΚΟΚΟΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΛΑΪΤΗ, ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ
- ΚΟΡΝΕΤΗ ΕΛΣΑ
- ΚΟΥΛΟΥΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΥΜΟΥΤΣΗ, ΠΕΡΣΑ
- ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΩΣΤΙΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΚΩΤΟΥΛΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ
- ΛΑΝΤΖΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΛΕΚΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΛΙΛΛΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΛΥΜΠΕΡΗ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ
- ΜΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΥΗ
- ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΜΑΡΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΜΕΛΑΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ
- ΜΕΡΑΚΛΗΣ Μ.Γ
- ΜΗΤΡΑΣ ΜIΧΑΗΛ
- ΜΙΧΑΗΛ ΣΑΒΒΑΣ
- ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΑΡΙΛΑΟΣ
- ΜΠΕΛΕΖΙΝΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ
- ΜΠΕΝΑΤΣΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΜΠΛΑΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΠΟΥΡΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ, ΑΣΗΜΙΝΑ
- Ο ΦΟΒΟΣ
- ΠΑΜΠΟΥΔΗ, ΠΑΥΛΙΝΑ
- ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ, ΕΥΤΥΧΙΑ
- ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΜΑΡΩ
- ΠΑΣΧΑΛΗΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ
- ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΣΠΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ~ ΠΑΙΓΝΙΟ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ
- ΠΟΛΕΝΑΚΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ
- ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ, ΘΕΟΔΟΣΗΣ
- ΡΑΠΤΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
- ΡΑΠΤΗΣ ΧΑΡΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΑΚΗΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ
- ΣΑΚΕΛΛΙΟΥ, ΛΙΑΝΑ
- ΣΑΡΑΚΗΣ, ΣΩΤΗΡΗΣ
- ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΣΙΩΤΗΣ ΝΤΙΝΟΣ
- ΣΚΑΡΤΣΗ, ΞΕΝΗ
- ΣΤΕΦΑΝΟΥ. ΛΥΝΤΙΑ
- ΣΧΟΙΝΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΟ ΑΡΡΗΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ, ΚΩΣΤΗΣ
- ΤΣΕΛΙΚΗΣ, ΠΕΡΙΚΛΗΣ
- ΤΣΟΥΠΡΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
- ΦΡΑΓΚΙΑΔΙΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ
- ΦΩΤΕΙΝΙΑΣ, ΛΕΑΝΔΡΟΣ
- ΧΑΛΒΑΔΑΚΗ, ΒΑΣΩ
- ΧΑΝΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ
- ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- «Θε μου τι μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε!»
- Για τα δεμένα χέρια σου σε λέω γυναίκα
- ΓΟΥΛΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- Είναι αυτό ποίηση;
- Η ΣΤΗΛΗ ΤΗΣ ΒΑΓΙΑΣ ΚΑΛΦΑ
- ΚΑΛΦΑ, ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΟΚΟΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΕΛΗ, ΧΛΟΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΛΥΜΟΥ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
- ΤΟΥΜΑΝΙΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΨΑΧΝΩ ΓΙΑ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΗΡΙΟ