Το πρωταρχικό συνεπώς καθήκον μας ως συγγραφέων είναι να αποκαταστήσουμε τη γλώσσα ξαναδίνοντάς της το κύρος της. Στο κάτω κάτω σκεφτόμαστε με λέξεις. Θα πρέπει να είμαστε πολύ επηρμένοι ώστε να πιστεύουμε πως κρύβονται μέσα μας ανείπωτες ομορφιές που ο λόγος δεν μπορεί να εκφράσει.
(Jean-Paul Sartre, Τι είναι η λογοτεχνία;)
Αφελής, υπερφίαλη, υπεραισιόδοξη -και πώς αλλιώς;- η παντοκρατορία του (στρατευμένου) λόγου... Υπάρχουν όμως περιοχές της ανθρώπινης εμπειρίας που δεν μπορούν να εκφραστούν απόλυτα με λόγια (το ωκεάνιο αίσθημα λόγoυ χάρη -και όταν εκφράζονται πάντως, μόνον η ποίηση θεωρείται αρμοδιότερη να το κάνει) καθώς και πολιτιστικές μορφές όπως η μουσική, η ανεικονική ζωγραφική, η θρησκεία και ο μυστικισμός, που ο Freud δεν εκτιμούσε καθόλου και απέφευγε ακριβώς λόγω της μη αναλυσιμότητάς τους και η μαρξιστική κριτική αγνόησε επίσης για προφανείς λόγους, όπως μας βεβαιώνει ο Peter Fuller. Το ζήτημα ασφαλώς υπερβαίνει την διαμάχη περί της πρωτοκαθεδρίας στις τέχνες και επιστήμες, στην οποία και άλλοτε έχω αναφερθεί. Αφορά τον ίδιο τον πυρήνα του αρρήτου. Υπάρχει κάτι πραγματικά άρρητο; Και πού βρίσκεται; Κρύβεται μέσα μας όπως θέλει ο Sartre; Και αν αυτές οι ανείπωτες ομορφιές δεν είναι μέσα μας αλλά εκεί έξω, πέρα και επάνω από εμάς; Και μιλώ βεβαίως για το υπερβατικό. Την θεϊκή εισβολή στον χώρο της ανθρώπινης εμπειρίας. Από την άλλη, και ποιος δεν είναι; Ποιος συγγραφέας, ποιος καλλιτέχνης, από την Αναγέννηση και μετά, δεν είναι επηρμένος; Όμως ένας συγγραφέας φαίνεται πως είναι ακόμη πιο επηρμένος από όσο φαντάζεται ο Sartre. Όχι μόνο κατέχει το ανείπωτο αλλά θέλει και να το εκφράσει με λόγια. Και οι ταπεινοί; Αυτοί γίνονται ασκητές. Ποιητές της ζωής και του θανάτου…
Ας μιλήσουμε όμως για αυτούς που οριοβατούν. Πώς λύνεται αυτή η θεμελιακή αντινομία; Πώς να διατηρήσεις την έννοια του αρρήτου ενώ προσπαθείς ταυτόχρονα να την εκφράσεις ώστε να μην αυτοαναιρεθείς ως συγγραφέας;
***
[…]
So doth thy Beauty make my lips to fail,
And all my sweetest singing out of tune.
[…]
(Οscar Wilde, Silentium amoris )
Ταπεινώς επηρμένοι. Γιατί και η τέχνη μπορεί να γίνει άσκηση. Όχι μόνον ύφους αλλά και ήθους. Εκεί εστέτ και ασκητές γίνονται μυστικοί ποιητές. Εκεί με άλλα λόγια ανθίζει ο έρωτας. Του ανθρώπου για τον Θεό -ως απάντηση στον έρωτα του Θεού για τον άνθρωπο- του ανθρώπου για τον άνθρωπο. Η Ομορφιά του έρωτα: στον Rumi, τον Oscar Wilde, τον Kαβάφη… Στην ποίηση όλων των εποχών. Και έρωτας σημαίνει ρίσκο: της αποκάλυψης του αρρήτου όντος, της κένωσης του αρρήτου εαυτού. Θα γίνει άραγε αυτός δεκτός από τον Άλλον;
Έτσι ο ποιητής γίνεται ταυτόχρονα μύστης και αποκωδικοποιητής του αρρήτου, διότι καταφέρνει να εκφράσει με λόγια τη μύχια ανθρώπινη εμπειρία ή και το αντίστροφο: επειδή ακριβώς καθιστά την ανθρώπινη εμπειρία ένα αισθητικό γεγονός, γίνεται μύστης. Στη σχέση αυτή δεν υπάρχει καμιά διχοτόμηση ή αξιολογική ιεράρχηση, η πλέον προσφιλής λόγου χάρη αυτή της μορφής και του περιεχομένου.
Μόνον δεχόμενοι την μυστηριακή διάσταση του έρωτα μπορούμε να την ορίσουμε ως ρητότητα και αρρητότητα μαζί. Και εδώ επίσης δεν υπάρχει καμιά διχοτόμηση καθώς η σιγή μπορεί να είναι ταυτόχρονα λάλος και πολύφθογγος κατά τον Μάξιμο Ομολογητή. Δεχόμενοι ακόμη πως η ποίηση είναι ένα γλωσσικό δώρο, το οποίο φτιάχνεται στη φωτιά της συνείδησης και της βιωματικής εμπειρίας, σύμφωνα με έναν από τους ωραιότερους ορισμούς της ποίησης, αυτόν του Νάνου Βαλαωρίτη, καταξιώνουμε και τον λόγο. Αλλιώς είμαστε έτοιμοι μαζί με τον Sartre, τον Freud και όλες τις μεταθρησκείες να παραβιάσουμε μια και καλή όλα τα μυστικά του σύμπαντος κόσμου. Ευτυχώς ο κόσμος δεν κινδυνεύει προσώρας από τους συγγραφείς καθώς τα υψηλότερα έργα γεννούν πάντα περισσότερα ερωτήματα από όσα συνήθως απαντούν με τον ίδιο τρόπο που η φιλοσοφία είναι η κατεξοχήν τέχνη του να θέτει κανείς ερωτήματα. Για αυτό άλλωστε και δεν θα σταματήσουν ποτέ να γράφονται ερωτικά ποιήματα ούτε και θα πάψουν ποτέ αυτά να διαβάζονται, όσα και αν έχουν γραφτεί, όσα και αν έχουν διαβαστεί…
***
Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.
[…]
(Κ. Π. Καβάφης, Όσο μπορείς)
Kακά τα ψέματα: ο έρωτας πάντοτε ξεβολεύει. Μας καλεί όχι μόνο να λέμε αλλά και να πράττουμε, μας καλεί να θυσιάζουμε κάτι από τον εαυτό μας για χάρη του, αλλιώς… μας εγκαταλείπει. Τότε ο ηττημένος ποιητής γίνεται ο ίδιος ποίημα: γίνεται σιωπή. Εστέτ ή άγιος. Αλλιώς καταλήγει να εμπορεύεται το αφήγημα της ήττας του (καθώς σύμφωνα με τον ορισμό του Sartre ποιητής είναι ο άνθρωπος που αναλαμβάνει να χάνει) περιφέροντας τήδε κακείσε τον εξουθενωμένο ναρκισσισμό του.
Σάρα Θηλυκού
© Poeticanet
Ημ/νία δημοσίευσης: 31 Ιουλίου 2018
- FORUM
- RACHEL BLAU DU PLESSIS
- BLOOM, HAROLD
- RAMALHO, MARIA IRENE
- STEVENS, WALLACE
- ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΑΓΚΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ
- ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ, ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
- ΑΘΗΝΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΑΛΑΒΕΡΑ ΡΟΥΛΑ
- ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΘΕΟΔΟΥΛΗ
- ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΙΡΗ
- ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ
- ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ, ΣΙΜΟΣ
- ΑΝΤΙΟΧΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΡΗΤΟΡΕΙΑ
- ΑΡΑΓΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
- ΑΡΤΙΝΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ
- ΑΣΤΕΡΙΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΑΦΕΝΤΟΥΛΙΔΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΒΑΡΘΑΛΙΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΝΤΟΥΡΑΣ, ΙΩΣΗΦ
- ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ ΧΑΡΗΣ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΣΟΦΙΑ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΓΑΛΑΤΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΦΟΙΒΗ
- ΓΚΕΚΑ, ΕΣΜΕΡΑΛΔΑ
- ΓΚΟΛΙΤΣΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ
- ΓΟΥΔΕΛΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΡΙΒΑ, ΑΝΝΑ
- ΔΑΒΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΔΑΝΑΣΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΔΑΝΙΗΛ, ΑΝΘΟΥΛΑ
- ΔΕΛΗΒΟΡΙΑ ΓΙΑΝΝΑ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΟΥ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ
- ΔΗΜΟΥΛΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΔΟΥΑΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΟΥΚΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ
- ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
- ΕΥΑΝΤΙΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΕΡΒΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΗΡΑΣ, ΑΛΕΞΗΣ
- Η ΠΟΙΗΣΗ ΚΡΙΝΕΙ
- ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ, ΘΑΛΕΙΑ
- ΘΗΒΑΙΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΘΗΛΥΚΟΥ, ΣΑΡΑ
- ΙΑΤΡΟΥ, ΜΑΡΙΑ
- ΙΒΑΝΟΒΙΤΣ, ΒΙΚΤΩΡ
- ΚΑΪΜΑΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ
- ΚΑΝΔΗΛΑΠΤΗ, ΓΕΩΡΓΙΑ
- ΚΑΝΙΣΤΡΑ, ΠΟΛΥ
- ΚΑΠΟΝ, ΛΙΛΙΑΝ
- ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΤΑΣΟΥΛΑ
- ΚΟΚΟΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΛΑΪΤΗ, ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ
- ΚΟΡΝΕΤΗ ΕΛΣΑ
- ΚΟΥΛΟΥΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΥΜΟΥΤΣΗ, ΠΕΡΣΑ
- ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΩΣΤΙΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΚΩΤΟΥΛΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ
- ΛΑΝΤΖΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΛΕΚΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΛΙΛΛΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΛΥΜΠΕΡΗ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ
- ΜΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΥΗ
- ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΜΑΡΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΜΕΛΑΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ
- ΜΕΡΑΚΛΗΣ Μ.Γ
- ΜΗΤΡΑΣ ΜIΧΑΗΛ
- ΜΙΧΑΗΛ ΣΑΒΒΑΣ
- ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΑΡΙΛΑΟΣ
- ΜΠΕΛΕΖΙΝΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ
- ΜΠΕΝΑΤΣΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΜΠΛΑΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΠΟΥΡΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ, ΑΣΗΜΙΝΑ
- Ο ΦΟΒΟΣ
- ΠΑΜΠΟΥΔΗ, ΠΑΥΛΙΝΑ
- ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ, ΕΥΤΥΧΙΑ
- ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΜΑΡΩ
- ΠΑΣΧΑΛΗΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ
- ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΣΠΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ~ ΠΑΙΓΝΙΟ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ
- ΠΟΛΕΝΑΚΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ
- ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ, ΘΕΟΔΟΣΗΣ
- ΡΑΠΤΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
- ΡΑΠΤΗΣ ΧΑΡΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΑΚΗΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ
- ΣΑΚΕΛΛΙΟΥ, ΛΙΑΝΑ
- ΣΑΡΑΚΗΣ, ΣΩΤΗΡΗΣ
- ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΣΙΩΤΗΣ ΝΤΙΝΟΣ
- ΣΚΑΡΤΣΗ, ΞΕΝΗ
- ΣΤΕΦΑΝΟΥ. ΛΥΝΤΙΑ
- ΣΧΟΙΝΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΟ ΑΡΡΗΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ, ΚΩΣΤΗΣ
- ΤΣΕΛΙΚΗΣ, ΠΕΡΙΚΛΗΣ
- ΤΣΟΥΠΡΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
- ΦΡΑΓΚΙΑΔΙΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ
- ΦΩΤΕΙΝΙΑΣ, ΛΕΑΝΔΡΟΣ
- ΧΑΛΒΑΔΑΚΗ, ΒΑΣΩ
- ΧΑΝΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ
- ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- Για τα δεμένα χέρια σου σε λέω γυναίκα
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- Η ΣΤΗΛΗ ΤΗΣ ΒΑΓΙΑΣ ΚΑΛΦΑ
- ΚΑΛΦΑ, ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΟΚΟΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΕΛΗ, ΧΛΟΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΛΥΜΟΥ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΨΑΧΝΩ ΓΙΑ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΗΡΙΟ