Ιστορικά ή μυθικά, πολλά είναι τα μνημονευόμενα πρόσωπα στο κείμενο του Βίκτωρος Ουγκώ για τον Ουίλλιαμ Σαίξπηρ Ο νεώτερος Αισχύλος. Η ακτινοβολία της μεγαλοφυίας και μαζί οι ήρωες της λογοτεχνίας και τα ποιητικά έργα. Του Σαίξπηρ μνημονεύονται: Ριχάρδος ο ΙΙΙ, Ρωμαίος και Ιουλιέττα, Αντώνιος και Κλεοπάτρα, Ιούλιος Καίσαρ, Κοριολανός, Κυμβελίνος και -λίγο εκτενέστερα- Ο έμπορος της Βενετίας. Ωστόσο, εκεί όπου ο Ουγκώ εστιάζει την κριτική του είναι στο κεφαλαιώδες έργο Άμλετ και τα τρία μεγαλειώδη δράματα Μάκβεθ, Οθέλλος και Βασιλιάς Ληρ.
Πού έγκειται η μεγαλοφυία του Σαίξπηρ-νεώτερου Αισχύλου κατά Ουγκώ; Ο Γάλλος ρομαντικός ξεκινά με έναν γενικό ορισμό της μεγαλοφυίας, ως δευτερογενούς δημιουργίας του καλλιτέχνη που ακολουθεί τη θεϊκά αντίστοιχή της, και που η δύναμή της οδηγεί κάποτε τον άνθρωπο-δημιουργό στην ισοθεϊα. Ο καλλιτέχνης πλάθει ήρωες-τύπους καθολικής ισχύος, που αξιώνουν μια χωροχρονική οικουμενικότητα. Έτσι και ο μεγαλοφυής Σαίξπηρ πλάθει τον Σάυλοκ -τύπο του ιουδαϊσμού μ' ό,τι καλό και κακό έχει· τον Μάκβεθ -τύπο της τερατώδους φιλοδοξίας· τον Οθέλλο και τον Ιάγο -τύπους της σκοτεινής πλευράς της ψυχής · τον Ληρ -τύπο της αδυναμίας του τυράννου και βέβαια τον Άμλετ -τύπο της ονειροπόλησης, της αμφιβολίας, του πένθιμου ανθρώπου. Ο Άμλετ συγκαταλέγεται ανάμεσα στα υπεράνθρωπα έργα-προϊόντα της μεγαλοφυίας.
Και ο Ουγκώ συνεχίζει: Όχι μόνον ο τραγικός ποιητής αλλά και ο ανώτερος ιστορικός μιλά μέσα από τον μεγαλοφυή ποιητή, βάζοντας τον τελευταίο να επινοεί την τρέλλα του Άμλετ (αλλά και του Έντγκαρ, στον Βασιλιά Ληρ). 'Eτσι η μεγαλοφυία του Σαίξπηρ δεν περιορίζεται μόνο στη σκιαγράφηση των τύπων αλλά επεκτείνεται στην εξέλιξη των χαρακτήρων και της σύνολης δράσης.. Στον Άμλετ οι αναλογίες είναι πράγματι εκκωφαντικές: Προμηθέας και Ορέστης, δεσμώτης και μητροκτόνος αντίστοιχα. Ο Άμλετ βασίζεται ακόμη σε μια δομική αντινομία: φιλόσοφος και... αγοραίος τύπος μαζί, διαθέτει εξάπαντος τη λογοτεχνική αρετή της αμφισημίας. Η πλαστική ικανότητα της σαιξπηρικής ποίησης καθιστά σχεδόν ορατή την κατάχλωμη αμφιβολία [...] μέσα στο πνεύμα του. Η λύση που προτείνει ο ποιητής είναι να τον απολυτρώσει από το σώμα, λυτρώνοντάς τον έτσι από τη στενοχώρια της ψυχής. Στον Μάκβεθ η μεγαλοφυία εκφράζεται με επικές διαστάσεις, ενώ στον Οθέλλο η δραματουργική μηχανή δουλεύει τόσο καλά που ούτε ο ίδιος ο ποιητής αντιλαμβάνεται το μέγεθος της μεγαλοφυούς συλληψής του (Η Δεισδαιμόνα σύζυγος του ανθρώπου της νύχτας, πεθαίνει πνιγμένη από το μαξιλάρι [...] Σκοτώνω σημαίνει αποκοιμίζω). Στον Βασιλιά Ληρ ο «θεός» Σαίξπηρ δημιουργεί έναν ολόκληρο κόσμο για να ποποθετήσει εκεί την κορωνίδα της δημιουργίας του, Κορδέλια και όταν αυτή πεθαίνει, «σκοτώνει» και τον γέροντα πατέρα της, λίαν καλως κατά τον Ουγκώ. Αλλά και εδώ ο «ανιστορικός» Ληρ πιστοποιεί την οικουμενικότητα του προσώπου του.
Πώς «προδίδεται» ο ρομαντικός Ουγκώ; Από την προτεραιότητα που αποδίδει στον καλλιτέχνη-δημιουργό· την αυτονομία που του επιτρέπει ως προς τη διαμόρφωση του θέματος με τη φαντασία (ο επινοητής τοποθετεί ό,τι του κατέβει). Ένα θέμα που μπορεί κάλλιστα να προέρχεται από την εθνική ιστορία και τη λαϊκή παράδοση -που τόσο ενδιέφεραν τον ρομαντισμό- όπως στην περίπτωση του Σαίξπηρ. Από το έντονο πάθος, τις αντιθέσεις, την έκφραση του εσωτερικού κόσμου του ήρωα, ενίοτε εγωκεντρικού και κυκλοθυμικού αλλά και πρωτοποριακού, που αψηφά τα πάντα, όλα χαρακτηριστικά των ηρώων του Σαίξπηρ. Από το ονειρικό στοιχείο που αναγνωρίζει στη διαμόρφωση της δράσης (το γουδί του ονείρου). Τον έντονο θαυμασμό του προς τη φυσική αποκάλυψη, όπου αποτυπώνεται η θεϊκή σφραγίδα στον άνθρωπο (νους) και τη δημιουργία (φύση). Το δέος του προς τη φύση με τη μυστηριακότητά της (βλ. τις θύελλες του Ληρ) που τόσο εκθείασαν οι ρομαντικοί. Την διττότητα του νου, που μπορεί να εμπνέει το αριστούργημα αλλά και να κρατά αλυσσοδεμένη τη θέληση [του 'Αμλετ] και με αυτή τη δεύτερη λειτουργία του να προκαλεί τη ρομαντική αντίθεση στο καρτεσιανό cogito. Την αποδέσμευση από τις κλασικιστικές τρεις ενότητες (χώρου, χρόνου, δράσης), «λάβαρο» του ρομαντισμού, που ο Σαίξπηρ ενσαρκώνει πλήρως με την περιπετειώδη δομή των έργων του. Την επαναστατικότητα, στις αναλογίες Προμηθέα και επαναστάσεων σε Πολωνία και Γαλλία (και έχοντας ήδη συσχετίσει Προμηθέα και Άμλετ). Ο ποιητής εντέλει δεν περιορίζεται: χτυπά σοβαρά την πόρτα του απείρου και λέει: Άνοιξε... Ποίηση και ιστορία εξακοντίζονται στην αιωνιότητα.
Ο ρομαντικός Ουγκώ «προδίδεται», τέλος, από το χειμαρρώδες, ορμητικό του ύφος, τις συνεχείς παρεκβάσεις αλλά και τον διάχυτο σεραφικό τόνο του κειμένου στο οποίο συναντώνται άγγελοι με χρυσά φτερά, η άφατη θεία δημιουργία, τέρατα που κολυμπούν, ακρωτήρια μέσα στο άπειρο, μορφές του σκότους κ.ο.κ., στοιχεία που υποδηλώνουν τον λυρισμό όσο και τον άνισο χαρακτήρα της πληθωρικής δημιουργίας του ρομαντισμού.
Σάρα Θηλυκού
© Poeticanet
Ημ/νία δημοσίευσης: 12 Δεκεμβρίου 2020
- FORUM
- RACHEL BLAU DU PLESSIS
- BLOOM, HAROLD
- RAMALHO, MARIA IRENE
- STEVENS, WALLACE
- ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΑΓΚΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ
- ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ, ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
- ΑΘΗΝΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΑΛΑΒΕΡΑ ΡΟΥΛΑ
- ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΘΕΟΔΟΥΛΗ
- ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΙΡΗ
- ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ
- ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ, ΣΙΜΟΣ
- ΑΝΤΙΟΧΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΡΗΤΟΡΕΙΑ
- ΑΡΑΓΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
- ΑΡΤΙΝΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ
- ΑΣΤΕΡΙΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΑΦΕΝΤΟΥΛΙΔΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΒΑΡΘΑΛΙΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΝΤΟΥΡΑΣ, ΙΩΣΗΦ
- ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ ΧΑΡΗΣ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΣΟΦΙΑ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΓΑΛΑΤΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΦΟΙΒΗ
- ΓΚΕΚΑ, ΕΣΜΕΡΑΛΔΑ
- ΓΚΟΛΙΤΣΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ
- ΓΟΥΔΕΛΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΡΙΒΑ, ΑΝΝΑ
- ΔΑΒΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΔΑΝΑΣΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΔΑΝΙΗΛ, ΑΝΘΟΥΛΑ
- ΔΕΛΗΒΟΡΙΑ ΓΙΑΝΝΑ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΟΥ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ
- ΔΗΜΟΥΛΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΔΟΥΑΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΟΥΚΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ
- ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
- ΕΥΑΝΤΙΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΕΡΒΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΗΡΑΣ, ΑΛΕΞΗΣ
- Η ΠΟΙΗΣΗ ΚΡΙΝΕΙ
- ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ, ΘΑΛΕΙΑ
- ΘΗΒΑΙΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΘΗΛΥΚΟΥ, ΣΑΡΑ
- ΙΑΤΡΟΥ, ΜΑΡΙΑ
- ΙΒΑΝΟΒΙΤΣ, ΒΙΚΤΩΡ
- ΚΑΪΜΑΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ
- ΚΑΝΔΗΛΑΠΤΗ, ΓΕΩΡΓΙΑ
- ΚΑΝΙΣΤΡΑ, ΠΟΛΥ
- ΚΑΠΟΝ, ΛΙΛΙΑΝ
- ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΤΑΣΟΥΛΑ
- ΚΟΚΟΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΛΑΪΤΗ, ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ
- ΚΟΡΝΕΤΗ ΕΛΣΑ
- ΚΟΥΛΟΥΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΥΜΟΥΤΣΗ, ΠΕΡΣΑ
- ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΩΣΤΙΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΚΩΤΟΥΛΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ
- ΛΑΝΤΖΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΛΕΚΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΛΙΛΛΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΛΥΜΠΕΡΗ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ
- ΜΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΥΗ
- ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΜΑΡΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΜΕΛΑΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ
- ΜΕΡΑΚΛΗΣ Μ.Γ
- ΜΗΤΡΑΣ ΜIΧΑΗΛ
- ΜΙΧΑΗΛ ΣΑΒΒΑΣ
- ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΑΡΙΛΑΟΣ
- ΜΠΕΛΕΖΙΝΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ
- ΜΠΕΝΑΤΣΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΜΠΛΑΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΠΟΥΡΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ, ΑΣΗΜΙΝΑ
- Ο ΦΟΒΟΣ
- ΠΑΜΠΟΥΔΗ, ΠΑΥΛΙΝΑ
- ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ, ΕΥΤΥΧΙΑ
- ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΜΑΡΩ
- ΠΑΣΧΑΛΗΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ
- ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΣΠΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ~ ΠΑΙΓΝΙΟ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ
- ΠΟΛΕΝΑΚΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ
- ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ, ΘΕΟΔΟΣΗΣ
- ΡΑΠΤΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
- ΡΑΠΤΗΣ ΧΑΡΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΑΚΗΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ
- ΣΑΚΕΛΛΙΟΥ, ΛΙΑΝΑ
- ΣΑΡΑΚΗΣ, ΣΩΤΗΡΗΣ
- ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΣΙΩΤΗΣ ΝΤΙΝΟΣ
- ΣΚΑΡΤΣΗ, ΞΕΝΗ
- ΣΤΕΦΑΝΟΥ. ΛΥΝΤΙΑ
- ΣΧΟΙΝΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΟ ΑΡΡΗΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ, ΚΩΣΤΗΣ
- ΤΣΕΛΙΚΗΣ, ΠΕΡΙΚΛΗΣ
- ΤΣΟΥΠΡΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
- ΦΡΑΓΚΙΑΔΙΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ
- ΦΩΤΕΙΝΙΑΣ, ΛΕΑΝΔΡΟΣ
- ΧΑΛΒΑΔΑΚΗ, ΒΑΣΩ
- ΧΑΝΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ
- ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- «Θε μου τι μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε!»
- Για τα δεμένα χέρια σου σε λέω γυναίκα
- ΓΟΥΛΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- Είναι αυτό ποίηση;
- Η ΣΤΗΛΗ ΤΗΣ ΒΑΓΙΑΣ ΚΑΛΦΑ
- ΚΑΛΦΑ, ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΟΚΟΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΕΛΗ, ΧΛΟΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΛΥΜΟΥ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
- ΤΟΥΜΑΝΙΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΨΑΧΝΩ ΓΙΑ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΗΡΙΟ