Εκτύπωση του άρθρου
Συνάντηση με τον Νάνο Βαλαωρίτη

Τα μέλη της Συντακτικής μας Ομάδας, Μάρω Παπαδημητρίου, Χρήστος Χρυσόπουλος και Ιωσήφ Βεντούρας, συνάντησαν τον Νάνο Βαλαωρίτη ένα απόγευμα του Ιουνίου και συνομίλησαν μαζί του - ή μάλλον θέλησαν  να  καταγράψουν  τις απόψεις του - για ένα πλέγμα ζητημάτων που αφορούν τη σύγχρονη ποίηση και τη διαδρομή της από τα χρόνια του μοντερνισμού στην επικαιρότητα της μετανεωτερικής    ποικιλότητας.

Στη διάρκεια αυτής της συνομιλίας, σχολιάστηκαν: η σχέση της ποίησης με άλλα είδη γραφής ή/και με τις άλλες τέχνες, τα ζητήματα που θέτει η τρέχουσα τεχνολογία στην ποιητική γραφή, η ανάδυση και η διαδρομή των πρωτοποριών, καθώς και θέση της ελληνικής ποίησης στο κοινό πεδίο της καλλιτεχνικής καινοτομίας.


Η συνάντηση έγινε στις 4 Ιουνίου 2009, στο σπίτι του Νάνου Βαλαωρίτη στην Αθήνα. Τη βιντεοσκόπηση έκανε ο καλλιτεχνικός συνεργάτης μας ΗΟPΕ. 
 
 
 

Ερώτηση

Έχετε ζήσει ένα μεγάλο μέρος της ζωής σας στην Ευρώπη και  την Αμερική, γνωρίσατε κορυφαίους ποιητές  της εποχής, διδάξατε επί χρόνια σε μεγάλο αμερικανικό πανεπιστήμιο, βιώσατε τα μεγάλα πνευματικά κινήματα του εικοστού αιώνα που άλλαξαν την πορεία της λογοτεχνίας. Διακρίνετε νέα ριζοσπαστικά  ρεύματα στη σύγχρονη αμερικανική και ευρωπαϊκή ποίηση; 

Ν.Β.




Ερώτηση

Πολλοί  υποστηρίζουν ότι  στις μέρες μας  είναι δύσκολο  να ανδρωθεί μια αβανγκάρντ επειδή είμαστε όλοι ιδιαίτερα προσανατολισμένοι  προς το καινούργιο και πολύ εύκολα το υιοθετούμε καθιστώντας  το συρμό. Συμφωνείτε;

Ν.Β.


 

 

Ερώτηση

Αναφερθήκατε  στο θεωρητικό  κλίμα των δεκαετιών '60 -'70, τονίζοντας την ανάγκη  που είχε προκύψει και στην ποίηση για "διέξοδο", "κάποια αλλαγή", "μια  άλλου είδους γραφή"  και "ανακαινιστική έκφραση". Σήμερα υπάρχουν διέξοδοι; Υπάρχει εξέλιξη και ανανέωση στην εκφραστική της ποιητικής; 

Ν.Β.





Ερώτηση

Η θεωρία, ήδη από  τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια ομιλεί περί κειμένων και όχι περί καθαρών ειδών. Συμμερίζεστε αυτή την οπτική; 

Ν.Β.









Ερώτηση

Η γραφή σας επεκτείνεται σε πολλά είδη: ποίηση, μυθιστόρημα, διήγημα, θέατρο, δοκίμιο. Ωστόσο, στο βιβλίο σας Για μια θεωρία της Γραφής Β', (σ.33), δηλώνετε ότι σε κάθε περίπτωση "είναι πάντα ποίηση... ακόμα και η κριτική μου είναι ποιητική", λέτε.  Εννοείτε ότι η ποιητική γλώσσα υπαγορεύει το κείμενο σε κάθε περίπτωση, με την σημασία που δίνουν οι θεωρητικοί της γλωσσολογίας;

Ν.Β.



 



Ερώτηση

Πιστεύετε ότι η ποίηση ενέχει προφητικό λόγο;

Ν.Β.


 

 


Ερώτηση

Μπορούμε  να πούμε ότι ο  ποιητικός και  ο πεζός λόγος  ανήκουν στο ίδιο συνεχές από την  αφαίρεση στην αναπαράσταση;

Ν.Β.



 



Ερώτηση

Η τρέχουσα ποιητική παραγωγή μοιάζει να μην  έχει χειραφετηθεί από  την άμετρη “ποιητικότητα”, από την καταφυγή στο “συναίσθημα” και την “έμπνευση”.

Ν.Β.


 

 


Ερώτηση

Μέσα  από την συνεχή ενασχόληση σας με την λογοτεχνία, τον  θεωρητικό προβληματισμό  σας,  τις εμπειρίες  σας από επαναστατικά κινήματα που οδήγησαν  την  σκέψη και  την γραφή σε καινούριους  προσανατολισμούς, τι  θα συστήνατε στους  νέους Έλληνες ποιητές του εικοστού πρώτου αιώνα

Ν.Β.




 


Ερώτηση

Πιστεύετε ότι η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών  αλλάζει ή καλύτερα διευρύνει τον  τρόπο που αντιλαμβανόμαστε  τη γραφή;

Ν.Β.






Ερώτηση

Η ψηφιακή λογοτεχνία διδάσκεται σήμερα στα Αμερικανικά πανεπιστήμια. Καλλιτέχνες και λογοτέχνες εκμεταλλεύονται τις δυνατότητες των νέων μέσων και εφευρίσκουν νέους τρόπους έκφρασης. Πρόσφατα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα, η Τζέσικα Πρέσμαν,  επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Γέηλ,  μίλησε στο κοινό για το ρεύμα αυτό. Ποια  είναι η γνώμη σας για την ηλεκτρονική ποίηση;

Ν.Β.