Τι τέλεια
θυμάται το γραμμόφωνο
τη γλυκιά βλαστήμια της τρομπέτας σου
το μαύρο της φωνής σου.
Μια φωνή τόσο μαύρη
όσο εγώ είμαι πράσινος,
το μαύρο της φωνής σου.
Μια φωνή τόσο μαύρη
όσο εγώ είμαι πράσινος,
τα λόγια μου δεν θα 'χουν ποτέ αυτή την άνεση
την ευτυχία των χειλιών στα χάλκινα
την ευτυχία των χειλιών στα χάλκινα
ή των δαχτύλων που γλιστρούν στ' ακόρντα
όπως φίνα γάντια ιβουάρ.
όπως φίνα γάντια ιβουάρ.
Ο αέρας είναι απαλός με τη τζαζ
και τα μπλουζ τέλεια χαραγμένα στη μνήμη,
και τα μπλουζ τέλεια χαραγμένα στη μνήμη,
όλο κι όλο τα λόγια μπορούν,
να γυαλίσουν τα λουστρίνια σου.
να γυαλίσουν τα λουστρίνια σου.
(Peter Goldsworthy, Ένας λούστρος για τον Λούις Άρμστρονγκ, Reading from Ecclesiastes, μτφ. Σ. Θ.)
Στο ποίημα αυτό τον ρόλο της ποίησης ας παίξει η μουσική (του Άρμστρονγκ) και τον ρόλο της φιλοσοφίας η ποίηση (τα “λόγια” του ποιητή). Στη “διαμάχη” μεταξύ των τεχνών πολλές φορές άλλωστε η μουσική θεωρήθηκε πως εκφράζει βαθύτερες και από την ποίηση πραγματικότητες. Ποίηση εναντίον φιλοσοφίας: ένα πανάρχαιο debate. Από εδώ εκπηγάζουν, και με αυτό συγγενεύουν, όλα τα (ψευδεπίγραφα) δίπολα: λόγος και μύθος, επιστήμη και θρησκεία, λογική και συναίσθημα κ.ο.κ. Ωστόσο ο Heidegger προς το τέλος της ζωής του πίστεψε πως με την ποίηση πραγματώνεται αυθεντικά ο άνθρωπος... Είναι γνωστή η εναντίωση του Πλάτωνα στον ποιητή: τον εξορίζει από την ιδανική Πολιτεία του. Και αν μία μάλλον ψυχαναλίζουσα ερμηνεία θέλει τον Πλάτωνα αποτυχημένο τραγωδοποιό στα νιάτα του (εξ ου και η απέχθεια, ως άλλη όψη της επιθυμίας) ο Girard κοιτώντας ακόμη βαθύτερα εντοπίζει την αιτία: o Πλάτων βλέπει στην ποίηση μια σκοτεινή αμφισβήτηση των θεμελίων της πόλης, έτσι που για να την προστατεύσει πρέπει να κάνει τον ποιητή ένα Κάθαρμα, έναν Φαρμακό. Η ποίηση, λοιπόν, ως επανάσταση. Eίτε στρατεύεται φανερά, όπως οι Μπάιρον και Σέλλεϋ, Σολωμός και Κάλβος, Ρίτσος και Μαγιακόφσκι, είτε όχι, ο ποιητής είναι εξ ορισμού ένας επαναστάτης. Ενάντια σε τι επαναστατεί η ποίηση όμως;
***
γνώσεσθε την αλήθεια και η αλήθεια ελευθερώσει υμάς
(Ιω 8,32)
(Ιω 8,32)
Εγώ ειμι η οδός και η αλήθεια και η ζωή
(Ιω 14,6)
(Ιω 14,6)
Η ποίηση επαναστατεί ενάντια στην άγνοια, θα διακινδύνευα μιαν απάντηση, στα κατά συνθήκην ψεύδη -εξ ου και o ανταγωνισμός με τη φιλοσοφία: στη μοιρασιά ενός κοινού πεδίου. Η ποίηση είναι ένας τρόπος για να φτάσουμε στη γνώση, και η γνώση αυτή μάς απελευθερώνει από το σκοτάδι, τη δουλεία της άγνοιας. Είναι τόσο όμορφη αυτή η ελευθερία, που πολλοί... απελεύθεροι καθηλώνονται σε αυτήν. Όμως την ελευθερία διευρύνει και δικαιώνει η αγάπη. Στην αγάπη εκχωρούμε εντέλει όλη μας την ελευθερία για να γίνουμε -ω, του θαύματος- ακόμη περισσότερο ελεύθεροι -ελεύθεροι ως όντα και όχι απλώς ανεξάρτητοι ως άτομα. Η ποίηση μας απελευθερώνει από τον εαυτό μας για να μπορούμε ελεύθερα να υποταχτούμε στην αγάπη. Σύμφωνα δε με μιαν αισθητική ανάγνωση του ως άνω χωρίου που θα πρότεινα, τέχνη, ποίηση (oδός, μορφή) και ζωή (περιεχόμενο) οδηγούν στην αλήθεια, την τέχνη κατεξοχήν, που συνιστά το γεγονός Χριστός: o μεγαλύτερος ποιητής και επαναστάτης...
***
***
ἐν βυθῷ γὰρ ἡ ἀληθείη
(Δημόκριτος)
(Δημόκριτος)
Η στιγμή της συνειδητοποίησης της αγάπης, της κατάκτησης μιας γνώσης που λάνθανε μέσα μας, είναι αυτή που γεννά το ποιητικό συμβάν και δημιουργεί την συγκίνηση, χωρίς την οποία δεν υφίσταται το ποιητικό γεγονός. Η ποίηση συν-κινεί, δηλαδή μεταβάλλει, αλλάζει, μεταμορφώνει, αγαπά... Φανερώνει την αλήθεια, την ομορφιά, την καλοσύνη: και αυτή είναι η ύψιστη επαναστατική της πράξη έναντι της φιλοσοφίας. Η αγάπη είναι μια έμπρακτη γνώση. Είναι το μέτρο της τελειότητας που δεν θα κατακτήσουμε ποτέ αλλά που πάντοτε θα μας ωθεί, να αγαπάμε περισσότερο. Aν θέλουμε να μάθουμε, ποια είναι η αλήθεια, πόσο κοντά έχουμε φτάσει στην αλήθεια αυτή ως ποιητές, τότε το μέτρο ας είναι, πόσο πολύ απέχουμε από την αγάπη και πόσο αφήνουμε τη ζωή μας να περνά ανώφελη, ανέγγιχτη από την αγάπη. Στο ποιητικό σώμα, όπως θα μας πει ο ποιητής, νους και καρδιά ηχούν αρμονικά, όπως το ντουέτο της Ella Fitzgerald και τoυ Louis Armstrong, συμφιλιώνονται, δημιουργούν:
[...]
Αλήθεια, δίψα των σοφών, ονειρευτή παρθένα,
που και ποτέ οι στενόμυαλοι δε λαχταρούν για σένα,
κι όνειρ’ αν έχουν, δε θωρούν εσένα στα όνειρά τους,
για μένα είσαι η Ομορφιά! και μόνη αυτή που νιώθω
και μόνη αυτή που κυνηγώ μ’ έναν αιώνιο πόθο
σε στίχους αιθερόπλαστους, νου και καρδιά γεμάτους.
(Κωστή Παλαμά, Η αλήθεια)
Αλήθεια, δίψα των σοφών, ονειρευτή παρθένα,
που και ποτέ οι στενόμυαλοι δε λαχταρούν για σένα,
κι όνειρ’ αν έχουν, δε θωρούν εσένα στα όνειρά τους,
για μένα είσαι η Ομορφιά! και μόνη αυτή που νιώθω
και μόνη αυτή που κυνηγώ μ’ έναν αιώνιο πόθο
σε στίχους αιθερόπλαστους, νου και καρδιά γεμάτους.
(Κωστή Παλαμά, Η αλήθεια)
***
(A Shoeshine for Louis Armstrong
How perfectly
the gramophone remembers
the gramophone remembers
your trumpet's sweet blasphemy
the blackness of your voice.
A voice as black
as I am green,
the blackness of your voice.
A voice as black
as I am green,
my words will never have this ease,
this happiness of lips on the brass
this happiness of lips on the brass
or fingers slipping on chords,
like cool ivory gloves.
like cool ivory gloves.
The air is slippery with jazz
with perfectly remembered blues,
with perfectly remembered blues,
and all that words can do,
is shine shine your shoes.)
is shine shine your shoes.)
Σάρα Θηλυκού
© Poeticanet τα περιεχόμενα του poeticanet προστατεύονται από copyright
Ημ/νία δημοσίευσης: 26 Απριλίου 2019
- FORUM
- RACHEL BLAU DU PLESSIS
- BLOOM, HAROLD
- RAMALHO, MARIA IRENE
- STEVENS, WALLACE
- ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΑΓΚΥΝΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ
- ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ, ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ
- ΑΘΗΝΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΑΛΑΒΕΡΑ ΡΟΥΛΑ
- ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΘΕΟΔΟΥΛΗ
- ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΙΡΗ
- ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ
- ΑΝΔΡΟΝΙΔΗΣ, ΣΙΜΟΣ
- ΑΝΤΙΟΧΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗ ΡΗΤΟΡΕΙΑ
- ΑΡΑΓΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΑΡΣΕΝΙΟΥ ΕΛΙΣΑΒΕΤ
- ΑΡΤΙΝΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ
- ΑΣΤΕΡΙΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΑΦΕΝΤΟΥΛΙΔΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΒΑΡΘΑΛΙΤΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΒΕΝΤΟΥΡΑΣ, ΙΩΣΗΦ
- ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ ΧΑΡΗΣ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΣΟΦΙΑ
- ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΓΑΛΑΤΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΓΙΑΝΝΙΣΗ, ΦΟΙΒΗ
- ΓΚΕΚΑ, ΕΣΜΕΡΑΛΔΑ
- ΓΚΟΛΙΤΣΗΣ, ΠΕΤΡΟΣ
- ΓΟΥΔΕΛΗΣ, ΤΑΣΟΣ
- ΓΡΙΒΑ, ΑΝΝΑ
- ΔΑΒΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΔΑΝΑΣΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΔΑΝΙΗΛ, ΑΝΘΟΥΛΑ
- ΔΕΛΗΒΟΡΙΑ ΓΙΑΝΝΑ
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΗΜΗΡΟΥΛΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΙΑ, ΤΙΤΙΚΑ
- ΔΗΜΟΥ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ
- ΔΗΜΟΥΛΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΔΟΥΑΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΔΟΥΚΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ
- ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
- ΕΥΑΝΤΙΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΕΥΣΤΑΘΙΑΔΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΕΡΒΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
- ΖΗΡΑΣ, ΑΛΕΞΗΣ
- Η ΠΟΙΗΣΗ ΚΡΙΝΕΙ
- ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ, ΘΑΛΕΙΑ
- ΘΗΒΑΙΟΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΘΗΛΥΚΟΥ, ΣΑΡΑ
- ΙΑΤΡΟΥ, ΜΑΡΙΑ
- ΙΒΑΝΟΒΙΤΣ, ΒΙΚΤΩΡ
- ΚΑΪΜΑΚΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ
- ΚΑΝΔΗΛΑΠΤΗ, ΓΕΩΡΓΙΑ
- ΚΑΝΙΣΤΡΑ, ΠΟΛΥ
- ΚΑΠΟΝ, ΛΙΛΙΑΝ
- ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΤΑΣΟΥΛΑ
- ΚΟΚΟΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΛΑΪΤΗ, ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ
- ΚΟΡΝΕΤΗ ΕΛΣΑ
- ΚΟΥΛΟΥΡΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΚΟΥΜΟΥΤΣΗ, ΠΕΡΣΑ
- ΚΟΥΤΣΟΥΡΕΛΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΚΩΣΤΙΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΚΩΤΟΥΛΑ, ΔΗΜΗΤΡΑ
- ΛΑΝΤΖΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
- ΛΕΚΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ
- ΛΙΛΛΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΛΥΜΠΕΡΗ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ
- ΜΑΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΥΗ
- ΜΑΝΟΥΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΜΑΡΔΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΑΤΣΟΥΚΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΜΕΛΑΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ
- ΜΕΡΑΚΛΗΣ Μ.Γ
- ΜΗΤΡΑΣ ΜIΧΑΗΛ
- ΜΙΧΑΗΛ ΣΑΒΒΑΣ
- ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΑΡΙΛΑΟΣ
- ΜΠΕΛΕΖΙΝΗΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ
- ΜΠΕΝΑΤΣΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
- ΜΠΛΑΝΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΜΠΟΥΡΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
- ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ, ΑΣΗΜΙΝΑ
- Ο ΦΟΒΟΣ
- ΠΑΜΠΟΥΔΗ, ΠΑΥΛΙΝΑ
- ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ, ΕΥΤΥΧΙΑ
- ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΚΩΣΤΑΣ
- ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΜΑΡΩ
- ΠΑΣΧΑΛΗΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ
- ΠΕΡΙ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ
- ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΣΠΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ~ ΠΑΙΓΝΙΟ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ
- ΠΟΛΕΝΑΚΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ
- ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΥ, ΑΝΝΑ
- ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ, ΘΕΟΔΟΣΗΣ
- ΡΑΠΤΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
- ΡΑΠΤΗΣ ΧΑΡΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΒΑΣΙΛΗΣ
- ΡΟΥΒΑΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΑΚΗΣ, ΧΡΙΣΤΟΣ
- ΣΑΚΕΛΛΙΟΥ, ΛΙΑΝΑ
- ΣΑΡΑΚΗΣ, ΣΩΤΗΡΗΣ
- ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ, ΝΙΚΟΛΑΣ
- ΣΙΩΤΗΣ ΝΤΙΝΟΣ
- ΣΚΑΡΤΣΗ, ΞΕΝΗ
- ΣΤΕΦΑΝΟΥ. ΛΥΝΤΙΑ
- ΣΧΟΙΝΑ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ
- ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΟ ΑΡΡΗΤΟ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ
- ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ, ΚΩΣΤΗΣ
- ΤΣΕΛΙΚΗΣ, ΠΕΡΙΚΛΗΣ
- ΤΣΟΥΠΡΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
- ΦΡΑΓΚΙΑΔΙΑΚΗ, ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ
- ΦΩΤΕΙΝΙΑΣ, ΛΕΑΝΔΡΟΣ
- ΧΑΛΒΑΔΑΚΗ, ΒΑΣΩ
- ΧΑΝΤΖΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ
- ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- «Θε μου τι μπλε ξοδεύεις για να μη σε βλέπουμε!»
- Για τα δεμένα χέρια σου σε λέω γυναίκα
- ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, ΜΑΡΚΟΣ
- ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- Η ΣΤΗΛΗ ΤΗΣ ΒΑΓΙΑΣ ΚΑΛΦΑ
- ΚΑΛΦΑ, ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΑΛΦΑ. ΒΑΓΙΑ
- ΚΟΚΟΡΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ
- ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΕΛΗ, ΧΛΟΗ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
- ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΙΗΣΗ, ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ
- ΠΟΛΥΜΟΥ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
- ΤΟΥΜΑΝΙΔΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ
- ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
- ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ
- ΨΑΧΝΩ ΓΙΑ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΗΡΙΟ